ISSN 2228-1932

E-õppe statistika 2024

Lehti Pilt, haridustehnoloogia peaspetsialist

E-kursused

E-kursused on õppeained või täienduskoolitusprogrammid, mis toimuvad põim- või veebiõppena. Tartu Ülikool kasutab veebipõhise õpikeskkonnana TÜ keskset Moodle’i keskkonda (https://moodle.ut.ee/). Arvutiteaduse instituut ning matemaatika ja statistika instituut kasutavad lisaks Moodle’ile ka vikit, vt http://courses.cs.ut.ee ja https://courses.ms.ut.ee. E-kursuste arv on ülikoolis igal aastal pidevalt suurenenud (Joonis 1).

Joonis 1. E-kursuste arvu kasv Tartu Ülikoolis 2010-2024

2024. aasta lõpuks oli TÜ Moodle’is kokku 10 555 kursust. Kõik need kursused ei pruugi veel kasutamiseks valmis olla. Samuti sisaldab statistika kursusi, mida enam aktiivselt ei kasutata, samade õppeainete eraldi e-kursusi rühmadele või muid koopiakursusi.  Kursuste arv 2024. aasta lõpu seisuga valdkondade kaupa on toodud joonisel 2.

Joonis 2. Moodle’i kursuste arv valdkondade kaupa (31.12.2024. aasta seisuga)

Valdkondade alamüksuste viie viimase aasta Moodle’i kursuste arvust annab ülevaate tabel 1. Positiivne on see, et 2023. ja 2024. aastal on õppimis- ja õpetamiskeskuse algatusel osades üksustes tegeletud aktiivselt digikoristusega, mis väljendub nende kursuste arvu väikses kasvus või isegi languses (nt Johan Skytte poliitikauuringute instituut).

Tabel 1. Moodle’i kursuste arv valdkondade alamüksustes 2020-2024.

Valdkonna alamüksus 2020 2021 2022 2023 2025
Humanitaarteaduste ja kunstide valdkonna dekanaat   39  38  39  42 43 
Ajaloo ja arheoloogia instituut    179  208  217  237 255 
Eesti ja üldkeeleteaduse instituut   325  367  396  436 429 
Filosoofia ja semiootika instituut   237  268  299  324 327 
Kultuuriteaduste instituut   230  252  276  286 284 
Maailma keelte ja kultuuride instituut  878  950  1009  1057 1033 
Usuteaduskond   151  176  197  211 225 
Viljandi kultuuriakadeemia   532  643  694  723 778 
Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond kokku  2571  2902  3127  3316 3374 
Sotsiaalteaduste valdkonna dekanaat  19  20  14  15 16
Haridusteaduste instituut  666  710  743  751 756
Johan Skytte poliitikauuringute instituut  257  273  298  318 287
Majandusteaduskond  400  423  453  485 491
Psühholoogia instituut  185  204  230 261 269
Õigusteaduskond  425  447  467  484 491
Ühiskonnateaduste instituut  640  662  658 687 701
Narva kolledž  602  668  707  738 730
Pärnu kolledž  441  404  473  519 554
Sotsiaalteaduste valdkond kokku  3635  3821  4043  4258 4295
Loodus- ja täppisteaduste valdkonna dekanaat  13  13  16  16  15
Arvutiteaduse instituut  242  273  297  319  327
Eesti mereinstituut  1  2  2  3  2
Füüsika instituut  250  260  272  279  277
Keemia instituut  173  181  190  197  199
Matemaatika ja statistika instituut  140  168  180  198  209
Molekulaar- ja rakubioloogia instituut  94  96  100  100  100
Tehnoloogiainstituut  87  95  102  116  125
Ökoloogia ja maateaduste instituut  293  326  347  370  381
Tartu observatoorium  14  22  24  24  26
Genoomika instituut   1  1  2  6
 Loodus- ja täppisteaduste valdkond kokku  1307  1443  1531  1624  1667
Meditsiiniteaduste valdkonna dekanaat  37  54  59  65  68
Bio- ja siirdemeditsiooni instituut  127  138  144  140  140
Farmaatsia instituut  78  79  81  85  78
Hambaarstiteaduse instituut  46  48  49  51  55
Kliinilise meditsiini instituut  202  226  242  236  230
Peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut  113  112  116  120 119
Sporditeaduste ja füsioteraapia instituut  142  159  173  182 207
Meditsiiniteaduste valdkond kokku  745  816  864  879 897

Moodle’i kasutajate arv

TÜ kesksesse Moodle’isse sisenemine toimub ülikooli arvutivõrgu kasutajatunnuse ja parooliga. Kasutajaid oli Moodle’is 2024. aasta lõpu seisuga 70 607. Neist sisenes Moodle’isse ülikooli kontoga 26 301 ning täiendusõppe tarbeks on loodud Moodle’i lokaalsed kasutajakontod 44 226 õppijale. Ainult õppija rollis oli Moodle’is 54 566, õppejõu rollis 6547 (436 võrra rohkem kui 2023. aastal) ning tuutori rollis 1229 inimest.

Põim- ja veebiõppe kasutamine õppetöös

Vastavalt ÕISi statistikale oli ülikoolis 2024. aastal 5288 põim- või veebiõppe tunnusega tasemeõppe versiooni (vt tabel 2), mis moodustasid kõikidest versioonidest 79 % (1 % langust võrreldes 2023. aastaga). Neist oli veebiõppe tunnusega 5,7% ning põimõppe tunnusega 94,3% õppeainete versioonidest. Statistika aluseks on ÕISis versioonidejuures olev tunnus „põimõpe“ või „veebiõpe“.

Tabel 2. Veebi- ja põimõppe tunnusega tasemeõppe versioonide arv 2024. aastal (2023/24. õa kevadsemestril ja 2024/25. õa sügissemestril) valdkondade ja nende alamüksuste lõikes (aluseks on võetud sellised ainekavad, millele oli vähemalt üks registreerunu).

Õppeaine valdkond Õppeaine instituut Põimõppe versioonid Veebiõppe versioonid Põim- ja veebiõppe versioonid kokku Versioonide arv kokku Põim-ja veebiõppe versioonide osakaal
HV 1 1 2 50%
ajaloo ja arheoloogia instituut 135 9 144 192 75%
eesti ja üldkeeleteaduse instituut 158 18 176 235 75%
filosoofia ja semiootika instituut 138 7 145 179 81%
humanitaarteaduste ja kunstide valdkonna dekanaat 9 2 11 11 100%
kultuuriteaduste instituut 167 3 170 200 85%
maailma keelte ja kultuuride kolledž 438 35 473 540 88%
usuteaduskond 117 5 122 139 88%
Viljandi kultuuriakadeemia 444 25 469 927 51%
HV kokku   1607 104 1711 2425 71%
SV 1 1 1 100%
haridusteaduste instituut 430 22 452 486 93%
Johan Skytte poliitikauuringute instituut 108 3 111 131 85%
majandusteaduskond 247 18 265 287 92%
Narva kolledž 264 15 279 323 86%
õigusteaduskond 283 18 301 327 92%
Pärnu kolledž 276 16 292 296 99%
psühholoogia instituut 100 5 105 121 87%
sotsiaalteaduste valdkonna dekanaat 8 8 9 89%
ühiskonnateaduste instituut 167 12 179 220 81%
SV kokku   1884 109 1993 2201 91%
MV 19 19 27 70%
bio- ja siirdemeditsiini instituut 122 5 127 144 88%
kliinilise meditsiini instituut 95 6 101 137 74%
farmaatsia instituut 50 7 57 66 86%
meditsiiniteaduste valdkonna dekanaat 11 11 19 58%
peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut 93 6 99 102 97%
sporditeaduste ja füsioteraapia instituut 126 10 136 150 91%
hambaarstiteaduse instituut 47 8 55 57 96%
MV kokku   563 42 605 702 86%
LT 1 1 1 100%
arvutiteaduse instituut 170 29 199 256 78%
bioinseneeria instituut 24 24 33 73%
füüsika instituut 121 4 125 179 70%
genoomika instituut 2 2 4 50%
keemia instituut 116 2 118 151 78%
loodus- ja täppisteaduste valdkonna dekanaat 2 2 6 33%
Eesti mereinstituut 0 4 0%
molekulaar- ja rakubioloogia instituut 74 2 76 116 66%
matemaatika ja statistika instituut 119 3 122 155 79%
ökoloogia ja maateaduste instituut 218 9 227 332 68%
tehnoloogiainstituut 59 59 101 58%
Tartu observatoorium 20 20 29 69%
LT kokku   926 49 975 1367 71%
P2OO  õppeosakond 4 4 4 100%
Versioonide arv kokku   4984 304 5288 6699 79%

Põim- ja veebiõppe õppeainetel oli 2024. aastal kokku 149 574 osalemiskorda, mis on 4552 võrra rohkem kui 2023. aastal (vt Tabel 3).

Tabel 3. Põim- või veebiõppe õppeainete versioonide arv 2010-2024

Aasta Põim- või veebiõppe õppeainete versioonide arv Põim- või veebiõppe õppeainete versioonide osakaal Õppijate arv põim- või veebiõppe õppeainetel
2010 526 6% 14 013
2011 850 9% 26 870
2012 1264 14% 38 614
2013 1580 18% 46 672
2014 1841 22% 50 729
2015 2049 25% 56 761
2016 2413 30% 64 996
2017 2737 35% 74 789
2018 3738 49% 100 076
2019 4892 69% 125 522
2020 5282 76% 133 720
2021 5414 81% 139 543
2022 5377 80% 138 396
2023 5370 80% 145 022
2024 5288 79% 149 574

E-täiendusõpe

2024. aastal toimus ülikoolis täiendusõppena 630 põim- või veebiõppe koolitust, millel osales kokku 28 295 õppijat (64,1% kõigist täiendusõppeprogrammidel osalejatest). Veebiõppes toimus nendest 263 koolitust ehk 41,7%, kus osales 20 788 õppijat, mis moodustas 73,5% kõikidest põim- ja veebiõppes toimunud täiendusõppeprogrammidel osalenutest. 

E-täienduskoolituskursuste toimumisest aastatel 2016-2024 annab ülevaate joonis 3.

Joonis 3. E-täienduskoolituskursuste ja neil osalejate arv 2016-2024

MOOC-ide väljatöötamine ja läbiviimine

2024. aasta jooksul valmis ülikoolis kaks uut MOOC-i:

  1. Democracy and Autocracy in the EU’s Eastern Neighbourhood (SVJS.TK.061) – maht 3 EAP, autorid Maili Vilson, Thomas Michael Linsenmaier, Stefano Braghiroli, Anna Beitane, Givi Gigitashvili, Catherine Helen Gibson, Katsiaryna Lozka, Natalia Kovyliaeva, David Ilmar Lepasaar Beecher, Sandra Charlotta Hagelin, Oleksii Kolesnykov, Shota Kakabadze, Claudiu Daniel Tufis (Johan Skytte poliitikauuringute instituut)
  2. Väärkohtlemise juhtumite äratundmine ja ohvrite toetamine tervishoius: suunis füsioterapeutidele (MVSF.TK.069) – maht 1 EAP, autorid Anastasiia Turusinova ja Logan Emily Carmichael (Johan Skytte poliitikauuringute instituut) 

2024. aastal pakkus ülikool 18 MOOC-i, millel osales kokku 8098 õppijat ning lõpetas 2960 õppijat. 2024. aastal lõppenud MOOC-ide keskmine lõpetanute protsent oli 41,8%, mis on MOOC-ide kohta küll kõrge, kuid lõpetamise protsent on MOOC-ide pakkumise algusaastatega võrreldes langenud (vt tabel 4).

Tabel 4. MOOC-ide toimumine 2024. aastal

Pealkiri  Toimumise aeg  Registreerunute arv  Lõpetanutearv  Lõpetamise protsent 
LC-MS Method Validation  21.11.2023 – 02.02.2024  1013  312  30,8% 
Geenid – müüdid ja tegelikkus  22.01.2024 – 19.03.2024  262  155  59,2% 
Teadlikult tulevikku – minu karjääriplaan  22.01.2024 – 22.03.2024  241  53  22,0% 
Auditing Water Issues  29.01.2024 – 25.02.2024  502  299  59,6% 
Ravimitest maakeeli  12.02.2024 – 25.03.2024  340  224  65,9% 
Greenfluencer: innovative green communication  26.02.2024 – 22.04.2024  200  51  25,5% 
Estimation of Measurement Uncertainty in Chemical Analysis  19.03.2024 – 02.05.2024  1047  398  38,0% 
Religioosne fundamentalism ja radikaalne poliitika  01.04.2024 – 12.05.2024  204  65  31,9% 
Democracy and Autocracy in the EU’s Eastern Neighbourhood  22.04.2024 – 26.05.2024  565  190  33,6% 
Abuse Recognition & Support in Healthcare: A Quick Guide for Physiotherapists  29.04.2024 – 27.05.2024  114  72  63,2% 
Auditing the Sustainability of Infrastructure  16.09.2024 – 11.10.2024  174  71  40,8% 
Remote sensing practical case studies based on Copernicus data  20.09.2024 – 15.11.2024  22  22  78,6% 
Väärkohtlemise juhtumite äratundmine ja ohvrite toetamine tervishoius: suunis füsioterapeutidele  30.09.2024 – 04.11.2024  169  142  84,0% 
Ravimitest maakeeli  07.10.2024 – 22.11.2024  236  163  69,1% 
Sissevaade psühholoogiasse  07.10.2024 – 08.12.2024  1474  525  35,6% 
Auditing Waste Management  04.11.2024 – 01.12.2024  229  98  42,8% 
Democracy and Autocracy in the EU’s Eastern Neighbourhood  04.11.2024 – 08.12.2024  277  120  43,3% 
LC-MS Method Validation  26.11.2024 – 07.02.2025  1029   
Kokku    8098 2960  41,8* 
*2024. aastal lõppenud MOOC-ide keskmine lõpetanute protsent

 Videoloengud

Panopto
30. juunil 2024 lõppes varasem 5-aastane Panopto ülikooli serveris kasutamise litsents. Uue hanke tulemusena hankisime litsentsi Panopto kasutamiseks pilveteenuses ja kolisime oma varem salvestatud videod pilveteenusesse. Panopto pilveteenust kasutame aadressil https://ut.cloud.panopto.eu

Ülikooli õppekomisjoni 12. septembri 2024. aasta otsusega on Panopto kohta kehtestatud järgmised videote säilitamise põhimõtted:

  • videoid säilitatakse Panoptos alatiselt või senikaua, kuni nende autorid need kustutavad või annavad nõusoleku nende kustutamiseks;
  • kustutatud videod pannakse prügikasti, kust on neid võimalik kolme kuu jooksul taastada, ja seejärel kustutatakse need lõplikult;
  • videod, mida pole viimase 13 kuu jooksul kordagi vaadatud, arhiveeritakse;
  • arhiveeritud videoid ei saa vaadata, kuid neid on Panoptosse sisse logitud kasutajatel (sh õppijatel) võimalik taastada ning hiljemalt 48 tunni pärast vaadata.

Panoptoga salvestati 2024. aasta jooksul neljas valdkonnas kokku 3528 videot, mis on 169 võrra vähem kui 2023. aastal ning mis jagunesid valdkondade kaupa järgnevalt:

  • Sotsiaalteaduste valdkond – 1314
  • Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond – 221
  • Loodus- ja täppisteaduste valdkond – 1587
  • Meditsiiniteaduste valdkond – 406

Kokku oli aasta lõpus Panopto pilveteenuses neljas valdkonnas kokku 32 666 videot.

Arhiveerime videoid kaks korda aastas semestri lõpus. 2024. aastal arhiveeriti 13 225 videot 10 973 salvestustunni ulatuses. 

UTTV
TÜ videoportaalis (Tartu Ülikooli televisioon ehk UTTV, https://uttv.ee) oli 2024. aasta lõpu seisuga lisatud videoid valdkondade kaupa järgnevalt:

  • Medicina – 384
  • Humaniora – 1172
  • Socialia – 1208
  • Realia et naturalia – 2483

Kokku oli neljas valdkonnas 5247 videot, mis on 467 võrra rohkem kui 2023. aastal.

Kokku oli UTTV-s 2024. aasta lõpus kõikides kategooriates kokku 8651 avalikku videot. UTTV enimvaadatud videote nägemiseks tuleb siseneda UTTV videote kategooriasse ja sorteerida videod valiku Enimvaadatud eespool järgi.

Veebiseminaride kasutamine

Veebikonverentsi süsteem BigBlueButton ehk BBB

BigBlueButton on vabavaraline veebikonverentsi süsteem, mis on ühendatud Moodle’i õpikeskkonnaga. BBB kasutamiseks tuleb lisada Moodle’i kursuse avalehele tegevus BigBlueButtonBN. BBB ruumile saab lisada soovitud pealkirja ja kirjelduse, siduda selles ruumis toimuva sessiooni kalendri sissekandega, rühmadega ning seadistada sessiooni salvestamise.

Kuna salvestised asuvad eraldi serveris, siis saab nende linke levitada ka Moodle’i kursuse väliselt. Salvestiste nägemiseks ei pea olema Moodle’i kursusele sisse logitud, vaid salvestist näeb igaüks, kes teab vastavat veebiaadressi.

BBBd on võimalik kasutada ka otse TÜ kasutajakontoga sisenedes https://button.ut.ee aadressil, mitte ainult Moodle’i kursuse kaudu.

BBB vahend oli 2024. aasta lõpus kasutusel 2183 Moodle´i kursusel, mis on 58 kursuse võrra vähem kui 2023. aastal. Kokku oli Moodle’is 7257 BBB ruumi (ühel kursusel võib olla mitu ruumi), mis on 55 võrra vähem kui 2023. aastal.

2024. aasta jooksul salvestati BBB-s 1629 sessiooni (sh 1292 Moodle’i kaudu loodud BBB ruumides), mis on 274 võrra vähem kui 2023. aastal. 

Moodle’i ja MS Teamsi liidestus

Alates 21. juulist 2020 on õppejõududel võimalik tellida oma Moodle’i kursuse liidestamine MS Teamsiga. Moodle’i kursuse liidestamist MS Teamsiga on mõtet tellida vaid tasemeõppeainete kursustele, kuna täiendusõppijatel puudub võimalus MS Teamsi kasutamiseks.

Moodle’i kursuse liidestamisel MS Teamsiga luuakse e-kursusele Teamsis töörühm, mille nimetus vastab Moodle’i kursuse nimetusele ning samuti luuakse MS Teamsi töörühmas e-kursuse rühmade jaoks kanalid.

2024. a. jooksul loodi 16 Moodle’i kursuse ja Teamsi liidestust ning liidestus on nüüd kokku 413 Moodle’i kursuse ja Teamsi vahel. 

Zoom Meetings

2024. aastal oli ülikoolis võimalik kasutada ka Zoomi. Tartu Ülikoolil on haridusasutustele mõeldud Zoom Meetings litsents, mida saavad kasutada kõik, kellel on ülikooli e-posti aadress. Zoom Meetings ruumiga saavad liituda kuni 300 inimest. Ülikool omab lisaks Zoom Meetings litsentsidele kahte Zoom Webinar litsentsi kuni 500 kasutajale ja Zoom Events litsentsi kuni 1000 kasutajale.

Kuna Zoom ja Moodle on liidestatud, siis saab Moodle’i kursuselt luua Zoomi ruumi ja seadistada selle kasutamise. 2024. aasta lõpu seisuga oli Zoomi ruum lisatud 1563 Moodle’i kursusele, mis on 62 võrra rohkem kui 2023. aastal.

Sisupaketid ja veebilehestikud Sisu@UT-s

Sisu@UT vahend on mõeldud ülikooli teadus- ja õppetööga seotud temaatiliste sisupakettide, projektide ja konverentside veebilehestike ning portfooliote loomiseks.  

Ülikool läks 2024. aasta aprillis OpenScholari tarkvara baasil arendatud Sisu@UT keskkonnalt üle WordPress Multisite kasutamisele ning pärast olemasolevate lehestike ülevaatamist ja ebavajalike või vananenud lehestike kustutamist alles jäänud 583 OpenScholari lehestikku kanti üle WordPress Multisite’i.  WordPress Multisite keskkonnas on lehestikele loodud ülikooli stiiliraamatule vastav kujundusteema. Lehestikku päisesse on võimalik lisada kahes erinevas suuruses päisepilti. 

2024. aasta lõpus oli Sisu@UT-s 355 avalikku (public and indexable) sisupaketti/veebilehestikku, mis on 24 võrra vähem kui 2023. aasta lõpus.

  • Medicina – 42
  • Humaniora – 52
  • Socialia – 67
  • Realia et naturalia – 74
  • Varia – 120

Mahara e-portfooliote keskkond

Mahara on e-portfooliote keskkond, mis on mõeldud kasutamiseks õppijatele ning õppejõududele jt ülikooli töötajatele. Maharas saab luua lehti, pidada päevikut, luua elulookirjelduse, koondada lehed erinevate kollektsioonide alla, avaldada neid ning esitada hindamiseks. E-portfooliod võivad sisaldada teksti, pilte, audio- ja videoklippe ning muid materjale (nt dokumendifaile).

2017. aasta detsembris lisati Maharasse DigiCV moodul, kuhu saab importida andmed erinevatest infosüsteemidest nagu TÜ ÕIS ja personali andmebaas, ETIS. DigiCV-d on võimalik eksportida PDF-vormingus või lisada see Mahara lehele ning avaldada.

2024. aasta lõpus oli Maharas 8203 kasutajat, mis on 679 võrra rohkem kui 2023.aasta lõpus. Kasutajad on loonud Maharas kokku 27 018 lehte, mis on 3372 võrra rohkem kui 2023. aasta lõpus. 

Küsitlused LimeSurvey keskkonnas

LimeSurvey on keskkond veebipõhiste küsimustike koostamiseks ja läbiviimiseks, mis asub aadressil https://survey.ut.ee. 2024. aastal oktoobris toimus LimeSurvey versiooniuuendus 5.6.9->5.6.12. 

2024. aasta lõpus oli LimeSurveys 2466 kasutajat (223 võrra vähem kui 2023. aasta lõpus) ja 6106 küsitlust. 2024. aasta jooksul loodi 785 uut LimeSurvey küsitlust, mis on 299 võrra vähem kui 2023. aastal. 

Kuna WordPress Multisite’is  ei ole eraldi küsitluse rakendust, siis soovitame alates WordPress Multisite’ile üleminekust Sisu@UT lehestikega seoses kasutada samuti LimeSurvey küsitlusi (nt konverentside lehestike puhul osalejate registreerumiseks või abstract’ide esitamiseks).

Plagiaadituvastussüsteemi kasutamine

Ülikool on varasemalt kasutanud kirjalike tööde autentsuse kontrolliks Ouriginali plagiaadituvastussüsteemi, mille teenus lõpetati selle konsortsiumi liikmetele, sealhulgas Tartu Ülikoolile 2. novembril 2023.  

Haridus- ja Teadusministeerium hankis uue plagiaadituvastussüsteemi ja uus teenusepakkuja on Plagiat.pl, kes pakub StrikePlagiarism plagiaadituvastussüsteemi. Kuna StrikePlagiarismi rakendamine võttis aega, sõlmis ministeerium ajutise kahekuulise lepingu Turnitini plagiaadituvastussüsteemi kasutamiseks. Turnitini oli võimalik kasutada 2024. aasta jaanuari lõpuni. Turnitini said ülikooli töötajad kasutada ainult Turnitini portaalis ja töid ei saanud kontrollimiseks saata Moodle’i kursuse ülesande, foorumi ega õpikoja kaudu.

2024. aasta veebruarist kasutab Tartu Ülikool Haridus- ja Teadusministeeriumi hangitud StrikePlagiarism plagiaadituvastussüsteemi, mida on võimalik kasutada Moodle’i ning StrikePlagiarismi veebipaneeli kaudu.

StrikePlagiarismi pluginat on võimalik kasutada Moodle’i kursuse ülesande, foorumi, õpikoja ja testi vahendites. StrikePlagiarismi saadetakse kontrollimiseks õppijate esitatud failid, veebitekstid ja testi esseeküsimuste vastused. 

2024. aasta jooksul kontrolliti StrikePlagiarismiga 16 708 faili (võrdluseks varasemad aastad kui kasutati Ouriginali: 2023. a – 26 358; 2022. a – 38 166 faili; 2021. a – 40 275; 2020. a – 34 941 faili; 2019. a – 26 105 faili; 2018. a – 14 875 faili; 2017. a – 9308 faili; 2016. a – 736 faili).

Seega StrikePlagiarismi kasutuselevõtuga vähenes üliõpilastööde kontrollimine plagiaadi suhtes 2018. aasta tasemele.

You may also like...