E-õppe statistika 2023
Lehti Pilt, haridustehnoloogia peaspetsialist
E-kursused
E-kursused on õppeained või täienduskoolitusprogrammid, mis toimuvad põim- või veebiõppena. Tartu Ülikool kasutab veebipõhise õpikeskkonnana TÜ keskset Moodle’i keskkonda (https://moodle.ut.ee/). Arvutiteaduse instituut ning matemaatika ja statistika instituut kasutavad lisaks Moodle’ile ka vikit, vt http://courses.cs.ut.ee ja https://courses.ms.ut.ee. E-kursuste arv on ülikoolis igal aastal pidevalt suurenenud (Joonis 1).
Joonis 1. E-kursuste arvu kasv Tartu Ülikoolis 2010-2023
2023. aasta lõpuks oli TÜ Moodle’is kokku 10 077 kursust. Kõik need kursused ei pruugi veel kasutamiseks valmis olla. Kursuste arv 2023. aasta lõpu seisuga valdkondade kaupa on toodud joonisel 2.
Joonis 2. Moodle’i kursuste arv valdkondade kaupa (31.12.2023.a. seisuga)
2023. aasta detsembri lõpus oli e-kursuste arv suurem alljärgnevates valdkondade ja vastutusalade alamüksustes:
- Maailma keelte ja kultuuride kolledž (HV) – 1057
- Haridusteaduste instituut (SV) – 751
- Narva kolledž (SV) – 738
- Viljandi kultuuriakadeemia (HV) – 723
- Ühiskonnateaduste instituut (SV) – 687
- Pärnu kolledž (SV) – 51
- Majandusteaduskond (SV) – 485
- Õigusteaduskond (SV) – 484
- Eesti ja üldkeeleteaduse instituut (HV) – 436
- Ökoloogia ja maateaduste instituut (LT) – 370
- Filosoofia ja semiootika instituut – 324
- Johan Skytte poliitikauuringute instituut (SV) – 318
- Arvutiteaduse instituut (LT) – 319
- Kultuuriteaduste instituut – 286
- Füüsika instituut (LT) – 279
- Õppeosakond (P2) – 245
- Kliinilise meditsiini instituut – 236
Moodle’i kasutajate arv
TÜ kesksesse Moodle’isse sisenemine toimub ülikooli arvutivõrgu kasutajatunnuse ja parooliga. Kasutajaid oli Moodle’is 2023. aasta lõpu seisuga 65 865. Neist sisenes Moodle’isse TÜ keskserveri kaudu 26 810 (nemad omavad Tartu Ülikooli kasutajatunnust ja parooli) ning täiendusõppe tarbeks on loodud Moodle’i lokaalsed kasutajakontod 39 055 õppijale. Ainult õppija rollis oli Moodle’is 49 607, õppejõu rollis 6111 (210 võrra rohkem kui 2022.a) ning tuutori rollis 1194 inimest.
Põim- ja veebiõppe kasutamine õppetöös
Vastavalt ÕISi statistikale oli TÜs 2023. aastal 5377 põim- või veebiõppe tunnusega tasemeõppe ainekava (vt tabel 1), mis moodustasid kõikidest ainekavadest 80 % (1 % langust võrreldes 2021. aastaga). Neist oli veebiõppe tunnusega 6,8% ning põimõppe tunnusega 93,2% õppeainete ainekavadest. Statistika aluseks on ÕISis ainekavade juures olev tunnus „põimõpe“ või „veebiõpe“.
Tabel 1. Veebi- ja põimõppe tunnusega tasemeõppe versioonide arv 2023. a. (2022/23. õa kevadsemestril ja 2023/24. õa sügissemestril) valdkondade ja nende alamüksuste lõikes (aluseks on võetud sellised ainekavad, millele oli vähemalt üks registreerunu).
Õppeaine valdkond | Õppeaine instituut | Põimõppe versioonid | Veebiõppe versioonid | Põim- ja veebiõppe versioonid kokku | Versioonide arv kokku | Põim-ja veebiõppe versioonide osakaal |
HV | ajaloo ja arheoloogia instituut | 145 | 4 | 149 | 207 | 72% |
eesti ja üldkeeleteaduse instituut | 164 | 11 | 175 | 213 | 82% | |
filosoofia ja semiootika instituut | 149 | 5 | 154 | 187 | 82% | |
humanitaarteaduste ja kunstide valdkonna dekanaat | 12 | 2 | 14 | 14 | 100% | |
kultuuriteaduste instituut | 174 | 5 | 179 | 205 | 87% | |
maailma keelte ja kultuuride kolledž | 441 | 37 | 478 | 539 | 89% | |
usuteaduskond | 123 | 6 | 129 | 146 | 88% | |
Viljandi kultuuriakadeemia | 423 | 27 | 450 | 909 | 50% | |
HV kokku | 1631 | 97 | 1728 | 2420 | 71% | |
SV | 2 | 2 | 2 | 10% | ||
haridusteaduste instituut | 434 | 24 | 458 | 485 | 94% | |
Johan Skytte poliitikauuringute instituut | 107 | 7 | 114 | 126 | 90% | |
majandusteaduskond | 254 | 21 | 275 | 295 | 93% | |
Narva kolledž | 284 | 13 | 297 | 319 | 93% | |
õigusteaduskond | 278 | 34 | 312 | 337 | 93% | |
Pärnu kolledž | 257 | 17 | 274 | 278 | 99% | |
psühholoogia instituut | 108 | 10 | 118 | 131 | 90% | |
sotsiaalteaduste valdkonna dekanaat | 6 | 2 | 8 | 9 | 89% | |
ühiskonnateaduste instituut | 180 | 14 | 194 | 223 | 87% | |
SV kokku | 1910 | 142 | 2052 | 2205 | 93% | |
MV | 22 | 22 | 29 | 76% | ||
bio- ja siirdemeditsiini instituut | 129 | 6 | 135 | 158 | 85% | |
kliinilise meditsiini instituut | 89 | 7 | 96 | 129 | 74% | |
farmaatsia instituut | 50 | 2 | 52 | 62 | 84% | |
meditsiiniteaduste valdkonna dekanaat | 10 | 10 | 18 | 56% | ||
peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut | 87 | 4 | 91 | 98 | 93% | |
sporditeaduste ja füsioteraapia instituut | 135 | 11 | 146 | 166 | 88% | |
hambaarstiteaduse instituut | 45 | 9 | 54 | 56 | 96% | |
MV kokku | 567 | 39 | 606 | 716 | 85% | |
LT | arvutiteaduse instituut | 165 | 25 | 190 | 241 | 79% |
bioinseneeria instituut | 24 | 24 | 27 | 89% | ||
füüsika instituut | 116 | 6 | 122 | 172 | 71% | |
genoomika instituut | 0 | 1 | 0% | |||
keemia instituut | 119 | 1 | 120 | 155 | 77% | |
loodus- ja täppisteaduste valdkonna dekanaat | 2 | 2 | 6 | 33% | ||
Eesti mereinstituut | 2 | 2 | 7 | 29% | ||
molekulaar- ja rakubioloogia instituut | 75 | 2 | 77 | 131 | 59% | |
matemaatika ja statistika instituut | 127 | 2 | 129 | 164 | 79% | |
ökoloogia ja maateaduste instituut | 223 | 8 | 231 | 348 | 66% | |
tehnoloogiainstituut | 63 | 63 | 99 | 64% | ||
Tartu observatoorium | 20 | 20 | 22 | 91% | ||
LT kokku | 936 | 44 | 980 | 1373 | 71% | |
P2OO | õppeosakond | 4 | 4 | 4 | 100% | |
Versioonide arv kokku | 5048 | 322 | 5370 | 6718 | 80% |
Põim- ja veebiõppe õppeainetel oli 2023. aastal kokku 145 022 osalemiskorda, mis on 6626 võrra vähem kui 2022. aastal (vt Tabel 2).
Tabel 2. Põim- või veebiõppe õppeainete versioonide arv 2010-2023
Aasta | Põim- või veebiõppe õppeainete arv | Põim- või veebiõppe õppeainete osakaal | Õppijate arv põim- või veebiõppe õppeainetel |
2010 | 526 | 6% | 14 013 |
2011 | 850 | 9% | 26 870 |
2012 | 1264 | 14% | 38 614 |
2013 | 1580 | 18% | 46 672 |
2014 | 1841 | 22% | 50 729 |
2015 | 2049 | 25% | 56 761 |
2016 | 2413 | 30% | 64 996 |
2017 | 2737 | 35% | 74 789 |
2018 | 3738 | 49% | 100 076 |
2019 | 4892 | 69% | 125 522 |
2020 | 5282 | 76% | 133 720 |
2021 | 5414 | 81% | 139 543 |
2022 | 5377 | 80% | 138 396 |
2023 | 5370 | 80% | 145 022 |
E-täiendusõpe
2023. aastal toimus ülikoolis täiendusõppena 654 põim- või veebiõppe koolitust, millel osales kokku 43 350 õppijat (75 % kõigist täiendusõppeprogrammidel osalejatest). Veebiõppes toimus nendest 278 koolitust ehk 43%, kus osales 34 805 õppijat, mis moodustas 80% kõikidest põim- ja veebiõppes toimunud täiendusõppeprogrammidel osalenutest.
E-täienduskoolituskursuste toimumisest aastatel 2016-2023 annab ülevaate joonis 3.
Joonis 3. E-täienduskoolituskursuste ja neil osalejate arv 2016-2023
MOOCide väljatöötamine ja läbiviimine
2023. a. jooksul valmis ülikoolis kaks uut MOOCi:
- Informal Caregiving A to Z (SVJS.TK.047) – maht 1 EAP, autorid Logan Emily Carmichael ja Anastasiia Turusinova (Johan Skytte poliitikauuringute instituut)
- Greenfluencer: loov roheteemaline kommunikatsioon (SVJS.TK.057) – maht 1 EAP, autorid Maarja Öpik, Elis Vollmer, Marit Piirman, Hanna Laius, Anastasiia Turusinova (Johan Skytte poliitikauuringute instituut)
2023. aastal pakkus ülikool 26 MOOCi, millel osales kokku 11 629 õppijat ning lõpetas 4536 õppijat. 2023. aastal lõppenud MOOCide keskmine lõpetanute protsent oli 42,7%, mis on MOOCide kohta küll kõrge, kuid lõpetamise protsent on MOOCide pakkumise algusaastatega võrreldes langenud (vt tabel 3).
Tabel 3. MOOCide toimumine 2023.a.
Pealkiri | Toimumise aeg | Registreerunute arv | Lõpetanutearv | Lõpetamise protsent |
LC-MS Method Validation | 22.11.2022 – 03.02.2023 | 903 | 218 | 24,1 |
Auditing Waste Management | 23.01.2023 – 19.02.2023 | 245 | 130 | 53,1 |
Geenid – müüdid ja tegelikkus | 23.01.2023 – 20.03.2023 | 265 | 140 | 52,8 |
Ravimitest maakeeli | 06.02.2023 – 27.03.2023 | 269 | 196 | 72,9 |
Äärmuslusest: sinna jõudmine, sellest eemaldumine ja selle ennetamine | 10.02.2023 – 20.04.2023 | 86 | 65 | 75,6 |
Radicalisation: Entering, Exiting, and Preventing Extremism | 10.02.2023 – 20.04.2023 | 7 | 3 | 42,9 |
Teadlikult tulevikku – minu karjääriplaan | 13.02.2023 – 17.04.2023 | 333 | 236 | 70,9 |
Auditing the Sustainability of Infrastructure | 06.03.2023 – 02.04.2023 | 393 | 209 | 53,2 |
Informal Caregiving A to Z | 06.03.2023 – 04.04.2023 | 87 | 27 | 31,0 |
Impact of Changing EU-Russia Relations on the Development of Eastern Partnership | 06.03.2023 – 09.04.2023 | 370 | 135 | 36,5 |
Hakka ettevõtjaks. START | 14.03.2023 – 18.04.2023 | 484 | 345 | 71,3 |
Sissevaade psühholoogiasse | 20.03.2023 – 21.05.2023 | 4103 | 1237 | 30,1 |
Estimation of Measurement Uncertainty in Chemical Analysis | 21.03.2023 – 04.05.2023 | 993 | 333 | 33,5 |
Common Challenges of Competing Regionalisms | 24.04.2023 – 04.06.2023 | 180 | 42 | 23,3 |
EU Eco-innovation policies | 15.05.2023 – 26.06.2023 | 76 | 15 | 19,7 |
Teadlikult tulevikku – minu karjääriplaan | 15.08.2023 – 25.09.2023 | 37 | 30 | 81,1 |
Hakka ettevõtjaks. START | 16.08.2023 – 21.09.2023 | 341 | 265 | 77,7 |
Remote sensing practical case studies based on Copernicus data | 20.09.2023 – 15.11.2023 | 17 | 17 | 100 |
Introduction to Environmental Auditing in the Public Sector | 25.09.2023 – 22.10.2023 | 654 | 424 | 64,8 |
Äärmuslusest: sinna jõudmine, sellest eemaldumine ja selle ennetamine | 25.09.2023 – 29.10.2023 | 209 | 131 | 62,7 |
ROSi algkursus | 02.10.2023 – 19.11.2023 | 158 | 76 | 48,1 |
Ravimitest maakeeli | 09.10.2023 – 27.11.2023 | 269 | 188 | 69,9 |
Diffusion and Impact of Internet Voting | 16.10.2023 – 19.11.2023 | 52 | 37 | 71,2 |
EU Eco-innovation policies | 23.10.2023 – 04.12.2023 | 59 | 29 | 49,2 |
Greenfluencer: loov roheteemaline kommunikatsioon | 20.11.2023 – 22.12.2023 | 25 | 8 | 32,0 |
LC-MS Method Validation | 21.11.2023 – 02.02.2024 | 1014 | ||
Kokku | 11629 | 4536 | 42,7* |
Videoloengud
Panopto
2023. aastal jätkati videoloengute salvestamist Panopto tarkvaraga.
Ülikooli Panopto serverisse https://panopto.ut.ee salvestati 2023. aasta jooksul neljas valdkonnas kokku 3697 videot, mis on 655 võrra vähem kui 2022. aastal ning mis jagunesid valdkondade kaupa järgnevalt:
- Sotsiaalteaduste valdkond – 1075
- Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond – 369
- Loodus- ja täppisteaduste valdkond – 1884
- Meditsiiniteaduste valdkond – 369
Kokku oli aasta lõpus Panopto serveris neljas valdkonnas kokku 29 138 videot.
UTTV
TÜ videoportaalis (Tartu Ülikooli televisioon ehk UTTV, https://uttv.ee) oli 2023. aasta lõpu seisuga lisatud videoid valdkondade kaupa järgnevalt:
- Medicina – 396
- Humaniora – 972
- Socialia – 1202
- Realia et naturalia – 2210
Kokku oli neljas valdkonnas 4780 videot, mis on 255 võrra vähem kui 2022. aastal.
Kokku oli UTTV-s 2023. a. lõpus kõikides kategooriates kokku 7787 avalikku videot. UTTV enimvaadatud videote nägemiseks tuleb siseneda UTTV videote kategooriasse ja sorteerida videod valiku Enimvaadatud eespool järgi.
Veebiseminaride kasutamine
Veebikonverentsi süsteem BigBlueButton ehk BBB
BigBlueButton on vabavaraline veebikonverentsi süsteem, mis on ühendatud Moodle’i õpikeskkonnaga. BBB kasutamiseks tuleb lisada Moodle’i kursuse avalehele tegevus BigBlueButtonBN. BBB ruumile saab lisada soovitud pealkirja ja kirjelduse, siduda selles ruumis toimuva sessiooni kalendri sissekandega, rühmadega ning seadistada sessiooni salvestamise.
Kuna salvestised asuvad eraldi serveris, siis saab nende linke levitada ka Moodle’i kursuse väliselt. Salvestiste nägemiseks ei pea olema Moodle’i kursusele sisse logitud, vaid salvestist näeb igaüks, kes teab vastavat veebiaadressi.
BBBd on võimalik kasutada ka otse TÜ kasutajakontoga sisenedes https://button.ut.ee aadressil, mitte ainult Moodle’i kursuse kaudu.
BBB vahend on 2023. aasta lõpus kasutusel 2241 Moodle´i kursusel, mis on 80 kursuse võrra vähem kui 2022. aastal. Kokku on Moodle’is 7312 BBB ruumi (ühel kursusel võib olla mitu ruumi), mis on 367 võrra vähem kui 2022. aastal.
Moodle’i välises BBB-s (https://button.ut.ee) loodi 2023. aasta jooksul 367 BBB ruumi. 2023. a. jooksul salvestati BBB-s 1903 sessiooni (sh 1597 Moodle’i kaudu loodud BBB ruumides), mis on 973 võrra vähem kui 2022. aastal. Pärast koroonapandeemiat toimub rohkem loenguid ja seminare lähiõppena.
Moodle’i ja MS Teamsi liidestus
Alates 21. juulist 2020 on õppejõududel võimalik tellida oma Moodle’i kursuse liidestamine MS Teamsiga. Moodle’i kursuse liidestamist MS Teamsiga on mõtet tellida vaid tasemeõppeainete kursustele, kuna täiendusõppijatel puudub võimalus MS Teamsi kasutamiseks.
Moodle’i kursuse liidestamisel MS Teamsiga luuakse e-kursusele Teamsis töörühm, mille nimetus vastab Moodle’i kursuse nimetusele ning samuti luuakse MS Teamsi töörühmas e-kursuse rühmade jaoks kanalid.
2023. aasta jooksul loodi 12 Moodle’i kursuse ja Teamsi liidestust ning liidestus on nüüd kokku 397 Moodle’i kursuse ja Teamsi vahel.
Zoom Meetings
2023. aastal oli ülikoolis võimalik kasutada ka Zoomi. Tartu Ülikoolil on haridusasutustele mõeldud Zoom Meetings litsents, mida saavad kasutada kõik, kellel on ülikooli e-posti aadress. Zoom Meetings ruumiga saavad liituda kuni 300 inimest. Ülikool omab lisaks Zoom Meetings litsentsidele kahte Zoom Webinar litsentsi 500 osalejale ja ühte Zoom Webinar litsentsi 1000 osalejale.
Kuna Zoom ja Moodle on liidestatud, siis saab Moodle’i kursuselt luua Zoomi ruumi ja seadistada selle kasutamise. 2023. aasta lõpu seisuga oli Zoomi ruum lisatud ca 1501 Moodle’i kursusele.
Sisupaketid ja veebilehestikud Sisu@UT-s
Sisu@UT vahend on mõeldud ülikooli teadus- ja õppetööga seotud temaatiliste sisupakettide, projektide ja konverentside veebilehestike ning portfooliote loomiseks. Sisu@UT-s valminud sisupaketid on paigutatud valdkondade kaupa kategooriatesse: Medicina, Humaniora, Socialia, Realia et naturalia ning Varia. Iga valdkonna all on omakorda teemad, mis võimaldab kasutajatel antud teema sisupaketid korraga üles leida. Lisaks saab kasutaja huvipakkuvaid sisupakette otsingu abil otsida.
Kuna ülikool läheb 2024. aastal OpenScholari tarkvara baasil arendatud Sisu@UT keskkonnalt üle WordPress Multisite kasutamisele ning olemasolevad OpenScholari lehestikud kantakse üle WordPressi, siis jätkasime 2023. aastal olemasolevate lehestike ülevaatamise ja ebavajalike või vananenud lehestike kustutamisega.
2023. aasta lõpus oli Sisu@UT-s 379 avalikku sisupaketti/veebilehestikku, mis on 8 võrra vähem kui 2022. aasta lõpus.
- Medicina – 40
- Humaniora – 63
- Socialia – 74
- Realia et naturalia – 90
- Varia – 112
Kõige rohkem avalikke sisupakette/veebilehestikke on Sisu@UT-s järgmistel teemadel:
- haridusteadus – 43
- ökoloogia ja maateadus – 36
- arstiteadus – 35
- keeleteadus – 33
- konverentsid – 28
- projektid – 25
- bioloogia – 23
- kultuuriteadus ja kunstid – 21
Mahara e-portfooliote keskkond
Mahara on e-portfooliote keskkond, mis on mõeldud kasutamiseks õppijatele ning õppejõududele jt ülikooli töötajatele. Maharas saab luua lehti, pidada päevikut, luua elulookirjelduse, koondada lehed erinevate kollektsioonide alla, avaldada neid ning esitada hindamiseks. E-portfooliod võivad sisaldada teksti, pilte, audio- ja videoklippe ning muid materjale (nt dokumendifaile).
2017. aasta detsembris lisati Maharasse DigiCV moodul, kuhu saab importida andmed erinevatest infosüsteemidest nagu TÜ ÕIS ja personali andmebaas, ETIS. DigiCV-d on võimalik eksportida PDF-vormingus või lisada see Mahara lehele ning avaldada.
2023. aasta lõpus oli Maharas 7524 kasutajat, mis on 1700 võrra vähem kui 2022 aasta lõpus. Kasutajad on loonud Maharas kokku 23 646 lehte, mis on 3204 võrra vähem kui 2022. aasta lõpus. Vähenemise põhjuseks on vananenud kontode kustutamine koos vastavate kontode lehtedega.
Küsitlused LimeSurvey keskkonnas
LimeSurvey on keskkond veebipõhiste küsimustike koostamiseks ja läbiviimiseks, mis asub aadressil https://survey.ut.ee. 2023. aastal kasutasime LimeSurvey versiooni 5.6.9.
LimeSurveys oli 2023. aasta lõpus 2689 kasutajat (200 võrra rohkem kui 2022. aasta lõpus) ja 5321 küsitlust. 2023. aasta jooksul loodi 1084 uut LimeSurvey küsitlust, mis on 334 võrra rohkem kui 2022. aastal.
Ouriginali kasutamine
2023. aastal kasutas ülikool kirjalike tööde autentsuse kontrolliks Ouriginali plagiaadituvastussüsteemi, mille teenus lõpetati selle konsortsiumi liikmetele, sealhulgas Tartu Ülikoolile 2. novembril 2023.
2023. aasta jooksul kontrolliti Ouriginalis 26 358 faili (võrdluseks: 2022. a – 38 166; 2021. a – 40 275; 2020. a – 34941; 2019. a – 26 105; 2018. a – 14 875; 2017. a – 9308; 2016. a – 736).