E-õppe statistika 2021
Lehti Pilt, haridustehnoloogia peaspetsialist
E-kursused
E-kursused on õppeained või täienduskoolitusprogrammid, mis toimuvad osaliselt või täielikult veebipõhisena. Tartu Ülikool kasutab veebipõhise õpikeskkonnana TÜ keskset Moodle’i keskkonda (https://moodle.ut.ee/). Arvutiteaduse instituut ning matemaatika ja statistika instituut kasutavad e-kursuste loomiseks lisaks Moodle’ile ka vikit, vt http://courses.cs.ut.ee ja https://courses.ms.ut.ee. E-kursuste arv on ülikoolis igal aastal pidevalt suurenenud (Joonis 1).
Joonis 1. E-kursuste arvu kasv Tartu Ülikoolis 2010-2021
2021. aasta lõpuks oli TÜ Moodle’is kokku 9367 kursust. Osa neist pole aktiivses kasutuses. Kursuste arv 2021. aasta lõpu seisuga valdkondade kaupa on toodud joonisel 2.
Joonis 2. Moodle’i kursuste arv valdkondade kaupa (31.12.2021.a. seisuga)
2021. aasta detsembri lõpus oli e-kursuste arv suurem alljärgnevates valdkondade ja vastutusalade alamüksustes:
- Maailma keelte ja kultuuride kolledž (HV) – 950
- Haridusteaduste instituut (SV) – 710
- Narva kolledž (SV) – 668
- Ühiskonnateaduste instituut (SV) – 662
- Viljandi kultuuriakadeemia (HV) – 643
- Õigusteaduskond (SV) – 447
- Majandusteaduskond (SV) – 423
- Pärnu kolledž (SV) – 414
- Eesti ja üldkeeleteaduse instituut (HV) – 367
- Ökoloogia ja maateaduste instituut (LT) – 326
- Arvutiteaduste instituut (LT) – 279
- Johan Skytte poliitikauuringute instituut (SV) – 273
- Filosoofia ja semiootika instituut – 268
- Füüsika instituut (LT) – 260
- Kultuuriteaduste instituut – 252
- Õppeosakond (P2) – 236
- Kliinilise meditsiini instituut – 226
Moodle’i kasutajate arv
TÜ kesksesse Moodle’isse sisenemine toimub ülikooli arvutivõrgu kasutajatunnuse ja parooliga. Kasutajaid oli Moodle’is 2021. aasta lõpu seisuga 55722. Neist sisenes Moodle’isse TÜ keskserveri kaudu 20859 (nemad omavad Tartu Ülikooli kasutajatunnust ja parooli) ning täiendusõppe tarbeks on loodud Moodle’i lokaalsed kasutajakontod 34863 õppijale. Ainult õppija rollis oli Moodle’is 43285, õppejõu rollis 5378 (349 võrra rohkem kui 2020.a) ning tuutori rollis 1059 inimest.
Veebipõhise ja osaliselt veebipõhise õppe kasutamine õppetöös
Vastavalt ÕISi statistikale oli TÜs 2021. aastal 5414 veebipõhise või osaliselt veebipõhise tunnusega tasemeõppe ainekava (vt tabel 1), mis moodustasid kõikidest ainekavadest 81 % (5 % tõusu võrreldes 2020. aastaga). Neist täielikult veebipõhiseid oli 7,3 % ning osaliselt veebipõhiseid 92,7 % õppeainetest. Selle statistika aluseks on ÕISis ainekavade juures olev tunnus „osaliselt veebipõhine” või “täielikult veebipõhine”.
Tabel 1. Veebipõhiste ja osaliselt veebipõhiste õppeainete arv 2021. a. (kevad ja sügissemester) valdkondade ja nende alamüksuste lõikes (aluseks on võetud sellised ainekavad, millele oli vähemalt 1 registreerunu)
Aine valdkond | Aine instituut | Osaliselt veebipõhiseid | Täielikult veebipõhiseid | Veebipõhiseid ainekavasid kokku | Ainekavade arv kokku | Veebipõhiste ainekavade osakaal |
HV | ajaloo ja arheoloogia instituut | 125 | 10 | 135 | 204 | 66% |
eesti ja üldkeeleteaduse instituut | 179 | 9 | 188 | 222 | 85% | |
filosoofia ja semiootika instituut | 136 | 14 | 150 | 185 | 81% | |
humanitaarteaduste ja kunstide valdkonna dekanaat | 13 | 3 | 16 | 16 | 100% | |
kultuuriteaduste instituut | 167 | 6 | 173 | 198 | 87% | |
maailma keelte ja kultuuride kolledž | 461 | 49 | 510 | 573 | 89% | |
usuteaduskond | 111 | 6 | 117 | 138 | 85% | |
Viljandi kultuuriakadeemia | 514 | 22 | 536 | 976 | 55% | |
HV kokku | 1706 | 119 | 1825 | 2512 | 73% | |
SV | haridusteaduste instituut | 414 | 27 | 441 | 464 | 95% |
Johan Skytte poliitikauuringute instituut | 106 | 9 | 115 | 123 | 93% | |
majandusteaduskond | 252 | 28 | 280 | 285 | 98% | |
Narva kolledž | 257 | 20 | 277 | 286 | 97% | |
õigusteaduskond | 287 | 52 | 339 | 363 | 93% | |
Pärnu kolledž | 205 | 24 | 229 | 233 | 98% | |
psühholoogia instituut | 105 | 6 | 111 | 126 | 88% | |
sotsiaalteaduste valdkonna dekanaat | 6 | 2 | 8 | 10 | 80% | |
ühiskonnateaduste instituut | 215 | 10 | 225 | 257 | 88% | |
SV kokku | 1847 | 178 | 2025 | 2147 | 94% | |
MV | 21 | 21 | 27 | 78% | ||
bio- ja siirdemeditsiini instituut | 119 | 4 | 123 | 142 | 87% | |
kliinilise meditsiini instituut | 89 | 7 | 96 | 110 | 87% | |
farmaatsia instituut | 55 | 2 | 55 | 70 | 79% | |
meditsiiniteaduste valdkonna dekanaat | 8 | 1 | 9 | 17 | 53% | |
peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut | 87 | 8 | 95 | 97 | 98% | |
sporditeaduste ja füsioteraapia instituut | 133 | 10 | 143 | 178 | 80% | |
hambaarstiteaduse instituut | 46 | 6 | 52 | 54 | 96% | |
MV kokku | 556 | 38 | 594 | 723 | 85% | |
LT | arvutiteaduse instituut | 158 | 29 | 187 | 241 | 78% |
füüsika instituut | 112 | 8 | 120 | 161 | 75% | |
genoomika instituut | 1 | 1 | 2 | 100% | ||
keemia instituut | 123 | 1 | 124 | 164 | 76% | |
Eesti mereinstituut | 1 | 1 | 8 | 13% | ||
molekulaar- ja rakubioloogia instituut | 73 | 4 | 77 | 124 | 62% | |
matemaatika ja statistika instituut | 112 | 1 | 113 | 147 | 77% | |
ökoloogia ja maateaduste instituut | 223 | 18 | 241 | 359 | 67% | |
tehnoloogiainstituut | 87 | 87 | 112 | 78% | ||
Tartu observatoorium | 14 | 1 | 15 | 19 | 79% | |
LT kokku | 904 | 62 | 966 | 1337 | 72% | |
P2OO | õppeosakond | 4 | 4 | 4 | 100% | |
Ainekavade arv kokku | 5017 | 397 | 5414 | 6695 | 81% |
Veebipõhistel ja osaliselt veebipõhistel õppeainetel oli 2021. a. kokku 139 543 osalemiskorda, mis on 5823 võrra rohkem kui 2020. aastal (vt Tabel 2).
Tabel 2. Veebipõhiste või osaliselt veebipõhiste õppeainete arv 2010-2021
Aasta | Veebipõhiste või osaliselt veebipõhiste õppeainete arv | Veebipõhise tunnusega õppeainete osakaal | Õppijate arv veebipõhistel või osaliselt veebipõhistel õppeainetel |
2010 | 526 | 6% | 14 013 |
2011 | 850 | 9% | 26 870 |
2012 | 1264 | 14% | 38 614 |
2013 | 1580 | 18% | 46 672 |
2014 | 1841 | 22% | 50 729 |
2015 | 2049 | 25% | 56 761 |
2016 | 2413 | 30% | 64 996 |
2017 | 2737 | 35% | 74 789 |
2018 | 3738 | 49% | 100 076 |
2019 | 4892 | 69% | 125 522 |
2020 | 5282 | 76% | 133 720 |
2021 | 5414 | 81% | 139 543 |
Vastavalt ÕISi statistikale oli 2021. a. osaliselt või täielikult veebipõhiste õppeainete õpetamisega seotud 3307 õppejõudu, mis on 161 võrra rohkem kui 2020. aastal.
E-täiendusõpe
2021. a. toimus ülikoolis täiendusõppena 677 osaliselt või täielikult veebipõhist kursust, millel osales kokku 31 919 õppijat. Täielikult veebipõhiseid e-täiendusõppe kursusi oli neist 394 ehk 58,2% ning neil osales 25 406 õppijat ehk 79,6%. E-täienduskoolituskursuste toimumisest aastatel 2015-2021 annab ülevaate joonis 3.
Joonis 3. E-täienduskoolituskursuste ja neil osalejate arv 2015-2021
MOOCide väljatöötamine ja läbiviimine
MOOC on akronüüm ingliskeelsetest sõnadest „massive open online course“ ja see tähistab suurtele inimhulkadele tasuta interneti vahendusel kättesaadavat e-kursust. Ülikoolis on kokku lepitud MOOCi eestikeelne nimetus: vaba juurdepääsuga e-kursus.
2021. a. jooksul valmis ülikoolis kolm uut MOOCi:
- Common Challenges of Competing Regionalisms (SVJS.TK.025) – maht 2 EAP, autorid Maili Vilson, Kristel Vits, Andrey Makarychev, Shota Kakabadze, Stefano Braghiroli, Mari-Liis Sulg, Anna Beitane, Iryna Maksymenko, Ala Leukavets, Reina Shehi (Zenelaj), Nikoleta Dukanovic
- Impact of Changing EU-Russia Relations on the Development of Eastern Partnership (SVJS.TK.031) – maht 1 EAP, autorid Ryhor Nizhnikau, Andrey Makarychev, Stefano Braghiroli, Anna Beitane, Gor Petrosyan, Sandra Charlotta Hagelin, Andriy Tyushka (esimest korda viiakse läbi 2022. a kevadel)
- Remote sensing practical case studies based on Copernicus data (LTTO.TK.001) – maht 1 EAP, autorid Liisi Jakobson, Krista Alikas, Ave Ansper-Toomsalu
2021.a. pakkus ülikool 12 MOOCi, millel osales kokku 6825 õppijat ning lõpetas 2021. a. 2431 õppijat. 2021. a. lõppenud MOOCide keskmine lõpetanute protsent oli 40,7%, mis on MOOCide kohta küll kõrge, kuid lõpetamise protsent on eelmiste aastatega võrreldes langenud (vt tabel 3)
Tabel 3. MOOCide toimumine 2021.a.
MOOCi nimetus | Toimumise aeg | Registreerunute arv | Lõpetanute arv | Lõpetanute % |
LC-MS metoodikate valideerimine | 24.11.2020 – 05.02.2021 | 790 | 206 | 26,1 |
Geenid – müüdid ja tegelikkus | 25.01.2021 – 22.03.2021 | 434 | 298 | 68,7 |
Understanding EU-Russia Relations: Foreign Policy Actors, Institutions and Policy-Making | 08.02.2021 – 14.03.2021 | 146 | 59 | 40,4 |
Ravimitest maakeeli | 01.03.2021 – 12.04.2021 | 371 | 272 | 73,3 |
Estimation of Measurement Uncertainty in Chemical Analysis | 23.03.2021 – 04.05.2021 | 951 | 280 | 29,4 |
Sissevaade psühholoogiasse | 29.03.2021 – 21.05.2021 | 1948 | 885 | 45,4 |
Common Challenges of Competing Regionalisms | 26.04.2021 – 06.06.2021 | 552 | 143 | 25,9 |
Religioosne fundamentalism ja radikaalne poliitika | 03.05.2021 – 05.06.2021 | 149 | 55 | 36,9 |
Auditing Waste Management | 06.09.2021 – 11.10.2021 | 134 | 57 | 42,5 |
Common Challenges of Competing Regionalisms | 18.10.2021 – 28.11.2021 | 231 | 62 | 26,8 |
Auditing Water Issues | 01.11.2021 – 05.12.2021 | 270 | 114 | 45,2 |
LC-MS metoodikate valideerimine | 23.11.2021 – 04.02.2022 | 849 | ||
Kokku | 6825 | 2431 | 40,7* |
Videoloengud
Panopto
2021. a. jätkati videoloengute salvestamist Panopto tarkvaraga.
Ülikooli Panopto serverisse https://panopto.ut.ee salvestati 2021.a. jooksul neljas valdkonnas kokku 7850 videot, mis jagunesid valdkondade kaupa järgnevalt:
- Sotsiaalteaduste valdkond – 1526
- Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond – 1337
- Loodus- ja täppisteaduste valdkond – 3408
- Meditsiiniteaduste valdkond – 1579
Kokku oli aasta lõpus Panopto serveris neljas valdkonnas kokku 21 089 videot.
UTTV
TÜ videoportaalis (Tartu Ülikooli televisioon ehk UTTV, https://uttv.ee) oli 2021. aasta lõpu seisuga lisatud videoid valdkondade kaupa järgnevalt:
- Medicina – 369
- Humaniora – 1069
- Socialia – 1179
- Realia et naturalia – 2326
Kokku oli neljas valdkonnas 4943 videot, mis on 194 võrra rohkem kui 2020. aastal.
Kõige rohkem videoid on UTTVs järgmistel teemadel:
- arvutiteadus – 1008
- matemaatika ja matemaatiline statistika – 348
- füüsika ja astrofüüsika – 331
- arstiteadus – 325
- haridusteadus – 319
- õigusteadus – 286
- keemia ja materjaliteadus – 230
- kultuuriteadus ja kunstid – 214
- filosoofia ja semiootika – 212
- riigiteadus – 202
- keeleteadus – 191
- tehnoloogia – 163
- majandusteadus – 158
- usuteadus – 161
Kokku oli UTTV-s 2021.a. lõpus kõikides kategooriates kokku 8180 avalikku videot. UTTV enimvaadatud videote nägemiseks tuleb siseneda UTTV videote kategooriasse ja sorteerida videod valiku Enimvaadatud eespool järgi.
Nelja valdkonna peale kokku loodi 2021.a. jooksul 194 UTTV videot ja 7580 Panopto videot. UTTVs olevate videote koondarv neljas valdkonnas oli 2021.a. lõpus 4943 ja Panopto videote koondarv 21 089.
Veebiseminaride kasutamine
Veebikonverentsi süsteem BigBlueButton ehk BBB
BigBlueButton on vabavaraline veebikonverentsi süsteem, mis on ühendatud Moodle’i õpikeskkonnaga. BBB kasutamiseks tuleb lisada Moodle’i kursuse avalehele tegevus BigBlueButtonBN. BBB ruumile saab lisada soovitud pealkirja ja kirjelduse, siduda selles ruumis toimuva sessiooni kalendri sissekandega, rühmadega ning seadistada sessiooni salvestamise.
Kuna salvestised asuvad eraldi serveris, siis saab nende linke levitada ka Moodle’i kursuse väliselt. Salvestiste nägemiseks ei pea olema Moodle’i kursusele sisse logitud, vaid salvestist näeb igaüks, kes teab vastavat veebiaadressi.
BBBd on võimalik kasutada ka otse TÜ kasutajakontoga sisenedes https://button.ut.ee aadressil, mitte ainult Moodle’i kursuse kaudu.
Koroonaajal on olnud jätkuvalt suur veebiseminaride kasutamise vajadus ja sagedus.
BBB vahend oli 2021.a. lõpus kasutusel 2429 Moodle´i kursusel, mis on 375 kursuse võrra rohkem kui 2020.a. Kokku oli Moodle’is 8145 BBB ruumi (ühel kursusel võib olla mitu ruumi), mis on 2247 võrra rohkem kui 2020. a.
Moodle’i välises BBB-s (https://button.ut.ee) loodi 2021. aasta jooksul 1520 BBB ruumi. Seega loodi BBB-s 2021. aasta jooksul kokku 3767 ruumi.
- aasta jooksul salvestati BBB-s 6459 sessiooni (sh 5136 Moodle’i kaudu loodud BBB ruumides), mis on 1109 võrra rohkem kui 2020. a.
Moodle’i ja MS Teamsi liidestus
Alates 21. juulist 2020 on õppejõududel võimalik tellida oma Moodle’i kursuse liidestamine MS Teamsiga. Moodle’i kursuse liidestamist MS Teamsiga on mõtet tellida vaid tasemeõppeainete kursustele, kuna täiendusõppijatel puudub võimalus MS Teamsi kasutamiseks.
Moodle’i kursuse liidestamisel MS Teamsiga luuakse e-kursusele Teamsis töörühm, mille nimetus vastab Moodle’i kursuse nimetusele ning samuti luuakse MS Teamsi töörühmas e-kursuse rühmade jaoks kanalid.
2021. aasta jooksul loodi 174 Moodle’i kursuse ja Teamsi liidestust ning liidestus on nüüd kokku 325 Moodle’i kursuse ja Teamsi vahel.
Zoom Meetings
2021. aastal oli ülikoolis võimalik kasutada ka Zoomi. Tartu Ülikoolil on haridusasutustele mõeldud Zoom Meetings litsents, mida saavad kasutada kõik, kellel on ülikooli e-posti aadress. Zoom Meetings ruumiga saavad liituda kuni 300 inimest. Ülikool omab lisaks Zoom Meetings litsentsidele kahte Zoom Webinar litsentsi 500 osalejale ja ühte Zoom Webinar litsentsi 1000 osalejale.
Kuna Zoom ja Moodle on liidestatud, siis saab Moodle’i kursuselt luua Zoomi ruumi ja seadistada selle kasutamise. 2021. aasta lõpu seisuga kasutati Zoomi ca 1200 Moodle’i kursuse raames.
Sisupaketid ja veebilehestikud Sisu@UT-s
Sisu@UT vahend on mõeldud ülikooli teadus- ja õppetööga seotud temaatiliste sisupakettide, projektide ja konverentside veebilehestike ning portfooliote loomiseks. Sisu@UT-s valminud sisupaketid on paigutatud valdkondade kaupa kategooriatesse: Medicina, Humaniora, Socialia, Realia et naturalia ning Varia. Iga valdkonna all on omakorda teemad, mis võimaldab kasutajatel antud teema sisupaketid korraga üles leida. Lisaks saab kasutaja huvipakkuvaid sisupakette otsingu abil otsida.
- aasta lõpus oli Sisu@UT-s 448 avalikku sisupaketti/veebilehestikku, mis on 37 võrra rohkem kui 2020. aasta lõpus.
- Medicina – 43
- Humaniora – 78
- Socialia – 91
- Realia et naturalia – 99
- Varia – 137
Kõige rohkem sisupakette/veebilehestikke on Sisu@UT-s järgmistel teemadel:
- haridusteadus – 51
- keeleteadus – 43
- konverentsid – 42
- ökoloogia ja maateadus – 39
- arstiteadus – 37
- projektid – 27
- bioloogia – 24
- kultuuriteadus ja kunstid – 24
Mahara e-portfooliote keskkond
Mahara on e-portfooliote keskkond, mis on mõeldud kasutamiseks õppijatele ning õppejõududele jt ülikooli töötajatele. Maharas saab luua lehti, pidada päevikut, luua elulookirjelduse, koondada lehed erinevate kollektsioonide alla, avaldada neid ning esitada hindamiseks. E-portfooliod võivad sisaldada teksti, pilte, audio- ja videoklippe ning muid materjale (nt dokumendifaile).
2017.a. detsembris lisati Maharasse DigiCV moodul, kuhu saab importida andmed erinevatest infosüsteemidest nagu TÜ ÕIS ja personali andmebaas, ETIS. DigiCV-d on võimalik eksportida PDF-vormingus või lisada see Mahara lehele ning avaldada.
2021. aasta lõpus oli Maharas 7933 kasutajat, mis on 1182 võrra rohkem kui 2020. aasta lõpus. Kasutajad on loonud Maharas kokku 22 983 lehte, mis on 3851 lehte 2021. aasta jooksul.
Küsitlused LimeSurvey keskkonnas
LimeSurvey on keskkond veebipõhiste küsimustike koostamiseks ja läbiviimiseks, mis asub aadressil https://survey.ut.ee.
2021. aasta novembris toimus LimeSurvey versiooniuuendus. Läksime üle versioonile 5.2.3. Tegemist oli suurema versiooniuuendusega ning seetõttu sai oluliselt uuendatud ka LimeSurvey kasutajajuhendit https://sisu.ut.ee/juhendid/limesurvey.
LimeSurveys oli 2021. aasta lõpus 2178 kasutajat ja 4571 küsitlust, millest 2944 olid aktiivsed (infoks: varasemate aastate kohta selline LimeSurvey statistika puudub).
E-eksamite turvalisus ja järelevalve
Koroonaajal on suurem vajadus teha e-kontrolltöid ja e-eksameid ning teostada nende järelevalvet. E-eksamid ja e-arvestused võivad olla suulised, kirjalikud või kombineeritud. Kirjalikud e-eksamid või arvestused võivad toimuda nt Moodle’is testina või ülesande vahendi kaudu. Kombineeritud e-eksam tähendab, et kirjaliku testi või ülesande soorituse reaalajas jälgimiseks või suulisel eksamil võidakse kasutada videokonverentsi rakendust (nt BBB, Teams, Zoom).
SEB-i (Safe Exam Browser) kasutamine
Moodle’is võib testi sooritamine toimuda SEB (Safe Exam Browser) vahendusel. SEB takistab testi tegemise ajal teiste programmide ja keelatud klahvikombinatsioonide kasutamist.
SEBi on 2021. aasta lõpuks kasutatud 164 Moodle’i testi sooritamisel.
Moodle’i testi järelevalve plugina kasutamine
2020. aasta novembris lisati Moodle’isse testi järelevalve plugin (Moodle’i proctoring), mis nõuab testi sooritajalt veebilehitsejas veebikaamerale juurdepääsu lubamist. Veebikaamera salvestab õppijast testi sooritamise ajal teatud ajavahemike tagant pildid, mida õppejõul on võimalik peale testi sooritamist üle vaadata, et tuvastada võimalikku rikkumist (nt on veebikaamera kaetud ja pildil pole näha õppija kujutist; pilte on liiga vähe, mis viitab sellele, et kaamerale juurdepääs on vahepeal ära võetud; õppija on kadunud kaadrist; kaadris on abiline; õppija paistab kellegagi vestlevat vms). Pildid salvestatakse ülikooli Moodle’i serverisse ja kustutatakse automaatselt kolme nädala möödumisel.
Moodle’i testi järelevalve pluginat kasutati 2021. aasta jooksul 90 Moodle’i testi sooritamisel.
Proctorio kasutamine
2021. aasta aprillis sõlmis Harno Proctorio kasutamise ühislepingu, mille raames ostis TÜ aastaks 1000 kasutajapõhist Proctorio litsentsi (üks kasutaja saab sooritada Proctorio jälgimisel piiramatu arvu teste).
Koostatud said alljärgnevad Proctorio juhendid:
- Proctorio järelevalvega testi korraldamine https://sisu.ut.ee/juhendid/proctorio
- Proctorio järelevalvega testi sooritamise juhend https://sisu.ut.ee/juhendid/proctorio-oppijale
Proctoriot kasutati 2021. aastal akadeemilise testi sooritamisel 5. juulil 2021. Sisseastujad said valida, kas nad sooritavad akadeemilise testi ülikooli Delta maja arvutiklassides või kodus Proctorio järelevalvega. Kasutatud said 444 Proctorio litsentsi.
Ouriginali (endine URKUND) kasutamine
Tartu Ülikoolis kasutatav Urkundi plagiaadituvastussüsteem kannab 2021. aasta märtsist alates uut nime Ouriginal. Muutus süsteemi nimetus, logo ja kodulehe visuaal. Ouriginali kasutajate vastuvõtja-aadressid ja teenuse kasutamine ei muutunud.
2021. aasta jooksul kontrolliti Ouriginalis 40 275 faili (võrdluseks: 2020. a – 34 941 faili, 2019.a – 26 105 faili, 2018. a – 14 875 faili, 2017. a – 9308 faili, 2016. a – 736 faili).