E-õppe statistika 2019
Lehti Pilt, õppeosakonna elukestva õppe keskuse haridustehnoloogia peaspetsialist
E-kursused
E-kursused on õppeained või täienduskoolitusprogrammid, mis toimuvad täielikult veebipõhiselt või millel on veebipõhine tugi e-õppe keskkonnas. Tartu Ülikool kasutab veebipõhise õpikeskkonnana TÜ keskset Moodle’i keskkonda (https://moodle.ut.ee/). Arvutiteaduse instituut ning matemaatika ja statistika instituut kasutavad e-kursuste loomiseks lisaks Moodle’ile ka vikit, vt http://courses.cs.ut.ee ja https://courses.ms.ut.ee. E-kursuste arv on ülikoolis igal aastal pidevalt suurenenud (Joonis 1).
Joonis 1. E-kursuste arvu kasv Tartu Ülikoolis 2010-2019
2019. aasta lõpuks oli TÜ Moodle’is kokku 7421 kursust. Osa neist pole aktiivses kasutuses. Kursuste arv 2019. aasta lõpu seisuga valdkondade kaupa on toodud joonisel 2.
Joonis 2. Moodle’i kursuste arv valdkondade kaupa (31.12.2019.a. seisuga)
2019. aasta detsembri lõpus oli e-kursuste arv suurem alljärgnevates valdkondade ja vastutusalade alamüksustes:
- Maailma keelte ja kultuuride kolledž (HV) – 774
- Haridusteaduste instituut (SV) – 598
- Ühiskonnateaduste instituut (SV) – 582
- Narva kolledž (SV) – 505
- Viljandi kultuuriakadeemia (HV) – 397
- Pärnu kolledž (SV) – 387
- Õigusteaduskond (SV) – 374
- Majandusteaduskond (SV) – 362
- Eesti ja üldkeeleteaduse instituut (HV) – 279
- Ökoloogia ja maateaduste instituut (LT) – 256
- Johan Skytte poliitikauuringute instituut (SV) – 238
- Füüsika instituut (LT) – 228
- Arvutiteaduste instituut (LT) – 203
- Kultuuriteaduste ja kunstide instituut – 203
- Õppeosakond (P2) – 201
- Filosoofia ja semiootika instituut – 187
- Kliinilise meditsiini instituut – 164
Moodle’i kasutajate arv
TÜ kesksesse Moodle’isse sisenemine toimub ülikooli arvutivõrgu kasutajatunnuse ja parooliga. Kasutajaid oli Moodle’is 2019. aasta lõpu seisuga 46220. Neist sisenes Moodle’isse TÜ keskserveri kaudu 25934 (nemad omavad Tartu Ülikooli kasutajatunnust ja parooli) ning täiendusõppe tarbeks on loodud käsitsi kasutajatunnused 20286 õppijale. Õppija rollis oli Moodle’is 36991, õppejõu rollis 4737 (527 võrra rohkem kui 2018.a) ning tuutori rollis 786 inimest.
Veebipõhise ja osaliselt veebipõhise õppe kasutamine õppetöös
Vastavalt ÕISi statistikale oli TÜs 2019. aastal 4892 veebipõhise või osaliselt veebipõhise tunnusega ainekava (vt tabel 1), mis moodustasid kõikidest ainekavadest 69 % (20 % tõusu võrreldes 2018. aastaga). Neist täielikult veebipõhiseid oli 2,5 % ning osaliselt veebipõhiseid 97,5 % õppeainetest. Selle statistika aluseks on ÕISis ainekavade juures olev tunnus „osaliselt veebipõhine” või “täielikult veebipõhine”.
Tabel 1. Veebipõhiste ja osaliselt veebipõhiste õppeainete arv 2019. a. (kevad ja sügissemester) valdkondade ja nende alamüksuste lõikes (aluseks on võetud sellised ainekavad, millele oli vähemalt 1 registreerunu)
Aine valdkond | Aine instituut | Osaliselt veebipõhiseid | Täielikult veebipõhiseid | Veebipõhiseid ainekavasid kokku | Ainekavade arv kokku | Veebipõhiste ainekavade osakaal |
HV | HVAJ ajaloo ja arheoloogia instituut | 115 | 115 | 201 | 57% | |
HVEE eesti ja üldkeeleteaduse instituut | 163 | 3 | 166 | 221 | 75% | |
HVFI filosoofia ja semiootika instituut | 131 | 1 | 132 | 193 | 68% | |
HVHV humanitaarteaduste ja kunstide valdkonna dekanaat | 13 | 2 | 15 | 19 | 79% | |
HVKU kultuuriteaduste instituut | 135 | 3 | 138 | 196 | 70% | |
HVLC maailma keelte ja kultuuride kolledž | 428 | 20 | 448 | 577 | 78% | |
HVUS usuteaduskond | 90 | 90 | 129 | 70% | ||
HVVK Viljandi kultuuriakadeemia | 355 | 8 | 363 | 1052 | 35% | |
HV kokku | 1430 | 37 | 1467 | 2588 | 57% | |
SV | SVHI haridusteaduste instituut | 406 | 17 | 423 | 484 | 87% |
SVJS Johan Skytte poliitikauuringute instituut | 99 | 1 | 100 | 118 | 85% | |
SVMJ majandusteaduskond | 267 | 6 | 273 | 305 | 90% | |
SVNC Narva kolledž | 262 | 1 | 263 | 297 | 89% | |
SVOI õigusteaduskond | 365 | 4 | 369 | 435 | 85% | |
SVPC Pärnu kolledž | 228 | 11 | 239 | 258 | 93% | |
SVPH psühholoogia instituut | 87 | 5 | 92 | 113 | 81% | |
SVSV sotsiaalteaduste valdkonna dekanaat | 6 | 6 | 6 | 100% | ||
SVUH ühiskonnateaduste instituut | 236 | 1 | 237 | 281 | 84% | |
SV kokku | 1956 | 46 | 2002 | 2297 | 87% | |
MV | 26 | 26 | 33 | 79% | ||
MVBS bio- ja siirdemeditsiini instituut | 112 | 3 | 115 | 144 | 80% | |
MVCM kliinilise meditsiini instituut | 94 | 94 | 117 | 80% | ||
MVFA farmaatsia instituut | 54 | 1 | 55 | 72 | 76% | |
MVMV meditsiiniteaduste valdkonna dekanaat | 9 | 9 | 18 | 50% | ||
MVPT peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut | 91 | 2 | 93 | 99 | 94% | |
MVSF sporditeaduste ja füsioteraapia instituut | 103 | 8 | 111 | 171 | 65% | |
MVST hambaarstiteaduse instituut | 42 | 4 | 46 | 54 | 85% | |
MV kokku | 531 | 18 | 549 | 708 | 78% | |
LT | LTAT arvutiteaduse instituut | 155 | 9 | 164 | 221 | 74% |
LTFY füüsika instituut | 130 | 2 | 132 | 193 | 68% | |
LTKT keemia instituut | 124 | 124 | 176 | 70% | ||
LTLT loodus- ja täppisteaduste valdkonna dekanaat | 3 | 3 | 3 | 100% | ||
LTMI Eesti mereinstituut | 0 | 10 | 0% | |||
LTMR molekulaar- ja rakubioloogia instituut | 63 | 1 | 64 | 159 | 40% | |
LTMS matemaatika ja statistika instituut | 92 | 2 | 94 | 160 | 59% | |
LTOM ökoloogia ja maateaduste instituut | 201 | 8 | 209 | 410 | 51% | |
LTTI tehnoloogiainstituut | 71 | 71 | 113 | 63% | ||
LTTO Tartu observatoorium | 9 | 9 | 15 | 60% | ||
LT kokku | 848 | 22 | 870 | 1460 | 60% | |
P1GI | P1GI genoomika instituut | 1 | 0% | |||
PIGI kokku | 1 | 0% | ||||
P2OO | P2OO õppeosakond | 4 | 4 | 4 | 100% | |
P2OO kokku | 4 | 0 | 4 | 4 | 100% | |
Ainekavade arv kokku | 4769 | 123 | 4892 | 7058 | 69% |
Veebipõhistel ja osaliselt veebipõhistel õppeainetel oli 2019. a. kokku 125522 osalemiskorda, mis on 25 446 võrra rohkem kui 2018.aastal (vt Tabel 2).
Tabel 2. Veebipõhiste või osaliselt veebipõhiste õppeainete arv 2010-2019
Aasta | Veebipõhiste või osaliselt veebipõhiste õppeainete arv | Veebipõhise tunnusega õppeainete osakaal | Õppijate arv veebipõhistel või osaliselt veebipõhistel õppeainetel |
2010 | 526 | 6% | 14013 |
2011 | 850 | 9% | 26870 |
2012 | 1264 | 14% | 38614 |
2013 | 1580 | 18% | 46672 |
2014 | 1841 | 22% | 50729 |
2015 | 2049 | 25% | 56761 |
2016 | 2413 | 30% | 64996 |
2017 | 2737 | 35% | 74789 |
2018 | 3738 | 49% | 100076 |
2019 | 4892 | 69% | 125522 |
Vastavalt ÕISi statistikale oli 2019. a. osaliselt või täielikult veebipõhiste õppeainete õpetamisega seotud 2945 õppejõudu, mis on 356 võrra rohkem kui 2018. aastal.
E-täiendusõpe
2019. a. toimus ülikoolis täiendusõppena 368 osaliselt või täielikult veebipõhist kursust, millel osales kokku 17 029 õppijat. Täielikult veebipõhiseid e-täiendusõppe kursusi oli neist 158 ehk 42,9 % ning neil osales 12 648 õppijat ehk 74,3%. E-täienduskoolituskursuste toimumisest aastatel 2010-2019 annab ülevaate joonis 3.
Joonis 3. E-täienduskoolituskursuste ja neil osalejate arv 2010-2019
MOOCide väljatöötamine ja läbiviimine
MOOC on akronüüm ingliskeelsetest sõnadest „massive open online course“ ja see tähistab suurtele inimhulkadele tasuta interneti vahendusel kättesaadavat e-kursust. Ülikoolis on kokku lepitud MOOCi eestikeelne nimetus: vaba juurdepääsuga e-kursus.
2019. a. jooksul valmis ülikoolis kolm uut MOOCi:
- Understanding EU-Russia Relations: Foreign Policy Actors, Institutions and Policy-Making (SVJS.TK.011) – maht 2 EAP, autorid Andrey Makarychev, Thomas Michael Linsenmaier, Stefano Braghiroli, Anna Beitane, Alina Kathryn Clay, Leonardo Pataccini Alvarez, Irakli Sirbiladze
- Ravimitest maakeeli (MVFA.TK.029) – maht 1 EAP, autorid Ain Raal, Daisy Volmer, Karin Kogermann, Kersti Teder, Janne Sepp
- Auditing Waste Management (P2OO.TK.108) – maht 1 EAP, autorid Tuuli Rasso, Alar Jürgenson, Viire Viss, Airi Andresson, Kaire Kesküla, Sigrid Rajangu (koostöös Riigikontrolliga)
2019.a. pakkus ülikool 17 MOOCi 19 toimumiskorraga, millel osales kokku 7322 õppijat ning lõpetas 2019. a. 2949 õppijat. 2019. a. lõppenud MOOCide keskmine lõpetanute protsent oli 43,3%, mis on MOOCide kohta kõrge. (Tabel 3)
Tabel 3. MOOCide toimumine 2019.a.
MOOCi nimetus | Toimumise aeg | Registreerunute arv | Lõpetanute arv | Lõpetanute % |
Programmeerimise alused II | 15.01.2019-11.03.2019 | 745 | 253 | 33,96% |
Geenid – müüdid ja tegelikkus | 28.01.2019-24.03.2019 | 411 | 188 | 45,74% |
Infrastruktuuri keskkonnamõjude auditeerimine | 11.02.2019-10.03.2019 | 190 | 105 | 55,26% |
Euroopa Liidu ja Venemaa suhted: välispoliitika mõjutajad, institutsioonid ja poliitika kujundamine | 11.02.2019-17.03.2019 | 870 | 243 | 27,93% |
Autonoomsed naised: liberalismi ja feminismi mõjud | 18.02.2019-18.03.2019 | 42 | 14 | 33,33% |
Autonoomsed naised: liberalismi ja feminismi mõjud | 21.10.2019-21.11.2019 | 19 | 4 | 21,05% |
Elektroonikast puust ja punaseks | 04.03.2019-14.04.2019 | 296 | 57 | 19,26% |
E-hääletuse levik ja mõju | 11.03.2019-12.05.2019 | 264 | 81 | 30,68% |
Julgeolek Läänemere piirkonnas | 25.03.2019-05.05.2019 | 166 | 76 | 45,78% |
Mõõtemääramatuse hindamine keemilises analüüsis | 26.03.2019-07.05.2019 | 590 | 238 | 40,34% |
Programmeerimisest maalähedaselt | 08.04.2019-05.05.2019 | 1028 | 597 | 58,07% |
Religioosne fundamentalism ja radikaalne poliitika | 08.04.2019-12.05.2019 | 110 | 32 | 29,09% |
Jäätmekäitluse auditeerimine | 09.09.2019-13.10.2019 | 608 | 382 | 62,83% |
Söömisest, joomisest ja informatsioonist | 30.09.2019-27.10.2019 | 295 | 91 | 30,85% |
Ravimitest maakeeli | 01.10.2019-12.11.2019 | 152 | 115 | 75,66% |
Infopädevus | 28.10.2019-24.11.2019 | 327 | 223 | 68,20% |
Veeteemade auditeerimine | 04.11.2019-08.12.2019 | 268 | 125 | 46,64% |
LC-MS metoodikate valideerimine | 27.11.2018-08.02.2019 | 426 | 125 | 29,34% |
LC-MS metoodikate valideerimine | 26.11.2019-07.02.2020 | 515 | ||
7322 | 2949 | 43,3%* |
Videoloengud
Panopto
2019. a. jätkati videoloengute salvestamist Panopto tarkvaraga.
Ülikooli Panopto serverisse https://panopto.ut.ee salvestati 2019.a. jooksul neljas valdkonnas kokku 1400 videot, mis jagunesid valdkondade kaupa järgnevalt:
- Sotsiaalteaduste valdkond – 311
- Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond – 78
- Loodus- ja täppisteaduste valdkond – 600
- Meditsiiniteaduste valdkond – 411
Kokku oli aasta lõpus Panopto serveris neljas valdkonnas kokku 5719 videot.
UTTV
TÜ videoportaalis (Tartu Ülikooli televisioon ehk UTTV, https://uttv.ee) oli 2019. aasta lõpu seisuga lisatud videoid valdkondade kaupa järgnevalt:
- Medicina – 350
- Humaniora – 946
- Socialia – 1068
- Realia et naturalia – 2168
Kokku oli neljas valdkonnas 4532 videot, mis on 227 võrra rohkem kui 2018. aastal.
Kõige rohkem videoid on UTTVs järgmistel teemadel:
- arvutiteadus – 955
- matemaatika ja matemaatiline statistika – 336
- füüsika ja astrofüüsika – 320
- arstiteadus – 313
- õigusteadus – 266
- haridusteadus – 258
- keemia ja materjaliteadus – 216
- filosoofia ja semiootika – 201
- riigiteadus – 199
- keeleteadus – 186
- kultuuriteadus ja kunstid – 180
- usuteadus – 145
- majandusteadus – 142
Kokku oli UTTV-s 2019.a. lõpus kõikides kategooriates kokku 7470 avalikku videot. UTTV enimvaadatud videote nägemiseks tuleb siseneda UTTV videote kategooriasse ja sorteerida videod valiku Enimvaadatud eespool järgi.
Nelja valdkonna peale kokku loodi 2019.a. jooksul 227 UTTV videot ja 1400 Panopto videot. UTTVs olevate videote koondarv neljas valdkonnas oli 2019.a. lõpus 4532 ja Panopto videote koondarv 5719.
Veebiseminari kasutamine
Veebikonverentsi süsteem BigBlueButton ehk BBB
BigBlueButton on vabavaraline veebikonverentsi süsteem, mis on ühendatud Moodle’i õpikeskkonnaga. BBB kasutamiseks tuleb lisada Moodle’i kursuse avalehele tegevus BigBlueButtonBN. BBB ruumile saab lisada soovitud pealkirja ja kirjelduse, siduda selles ruumis toimuva sessiooni kalendri sissekandega, rühmadega ning seadistada sessiooni salvestamise.
Kuna salvestised asuvad eraldi serveris, siis saab nende linke levitada ka Moodle’i kursuse väliselt. Salvestiste nägemiseks ei pea olema Moodle’i kursusele sisse logitud, vaid salvestist näeb igaüks, kes teab vastavat veebiaadressi.
BBBd on võimalik kasutada ka otse TÜ kasutajakontoga sisenedes https://button.ut.ee aadressil, mitte ainult Moodle’i kursuse kaudu.
BBB vahend on kasutusel 99 Moodle’i kursusel, mis on 19 kursuse võrra rohkem kui 2018.a.
Sisupaketid ja veebilehestikud Sisu@UT-s
Sisu@UT vahend on mõeldud ülikooli teadus- ja õppetööga seotud temaatiliste sisupakettide, projektide ja konverentside veebilehestike ning portfooliote loomiseks. Sisu@UT-s valminud sisupaketid on paigutatud valdkondade kaupa kategooriatesse: Medicina, Humaniora, Socialia, Realia et naturalia ning Varia. Iga valdkonna all on omakorda teemad, mis võimaldab kasutajatel antud teema sisupaketid korraga üles leida. Lisaks saab kasutaja huvipakkuvaid sisupakette otsingu abil otsida.
2019.a. lõpus oli Sisu@UT-s 372 avalikku sisupaketti/veebilehestikku, mis on 80 võrra rohkem kui 2018. aasta lõpu seisuga.
- Medicina – 40
- Humaniora – 61
- Socialia – 72
- Realia et naturalia – 80
- Varia – 119
Kõige rohkem sisupakette/veebilehestikke on Sisu@UTs järgmistel teemadel:
- haridusteadus – 44
- keeleteadus – 37
- konverentsid – 37
- arstiteadus – 33
- ökoloogia ja maateadus – 29
- bioloogia – 23
- projektid – 17
- kultuuriteadus ja kunstid – 17
Mahara e-portfooliote keskkond
Alates 2015.a. sügisest on ülikoolis võimalik kasutada Mahara e-portfooliote keskkonda https://mahara.ut.ee. Mahara on vabavaraline keskkond, mis on kasutusel eesti, inglise, vene, soome, saksa ja prantsuse keeles. Eestikeelne tõlge on teostatud TÜ elukestva õppe keskuse töötajate poolt. Maharasse sisenemine toimub TÜ arvutivõrgu kasutajatunnusega või Moodle’i kaudu.
Mahara on e-portfooliote keskkond, mis on mõeldud kasutamiseks õppijatele ning õppejõududele jt ülikooli töötajatele. Maharas saab luua lehti, pidada päevikut, luua elulookirjelduse, koondada lehed erinevate kollektsioonide alla, avaldada neid ning esitada hindamiseks. E-portfooliod võivad sisaldada teksti, pilte, audio- ja videoklippe ning muid materjale (nt dokumendifaile).
2017.a. detsembris lisati Maharasse DigiCV moodul, kuhu saab importida andmed erinevatest infosüsteemidest nagu TÜ ÕIS ja personali andmebaas, ETIS. DigiCV-d on võimalik eksportida PDF-vormingus või lisada see Mahara lehele ning avaldada.
2019.a. lõpus oli Maharas 5357 kasutajat, mis on 1218 võrra rohkem kui 2018.a. lõpus.