E-õppe statistika 2020
Lehti Pilt, haridustehnoloogia peaspetsialist
E-kursused
E-kursused on õppeained või täienduskoolitusprogrammid, mis toimuvad osaliselt või täielikult veebipõhisena. Tartu Ülikool kasutab veebipõhise õpikeskkonnana TÜ keskset Moodle’i keskkonda (https://moodle.ut.ee/). Arvutiteaduse instituut ning matemaatika ja statistika instituut kasutavad e-kursuste loomiseks lisaks Moodle’ile ka vikit, vt http://courses.cs.ut.ee ja https://courses.ms.ut.ee. E-kursuste arv on ülikoolis igal aastal pidevalt suurenenud (Joonis 1).
Joonis 1. E-kursuste arvu kasv Tartu Ülikoolis 2010-2020
2020. aasta lõpuks oli TÜ Moodle’is kokku 8611 kursust. Osa neist pole aktiivses kasutuses. Kursuste arv 2020. aasta lõpu seisuga valdkondade kaupa on toodud joonisel 2.
Joonis 2. Moodle’i kursuste arv valdkondade kaupa (31.12.2020.a. seisuga)
2020. aasta detsembri lõpus oli e-kursuste arv suurem alljärgnevates valdkondade ja vastutusalade alamüksustes:
- Maailma keelte ja kultuuride kolledž (HV) – 878
- Haridusteaduste instituut (SV) – 666
- Ühiskonnateaduste instituut (SV) – 640
- Narva kolledž (SV) – 602
- Viljandi kultuuriakadeemia (HV) – 532
- Pärnu kolledž (SV) – 441
- Õigusteaduskond (SV) – 425
- Majandusteaduskond (SV) – 400
- Eesti ja üldkeeleteaduse instituut (HV) – 325
- Ökoloogia ja maateaduste instituut (LT) – 293
- Johan Skytte poliitikauuringute instituut (SV) – 257
- Füüsika instituut (LT) – 250
- Arvutiteaduste instituut (LT) – 242
- Filosoofia ja semiootika instituut – 237
- Kultuuriteaduste ja kunstide instituut – 230
- Õppeosakond (P2) – 223
- Kliinilise meditsiini instituut – 202
Moodle’i kasutajate arv
TÜ kesksesse Moodle’isse sisenemine toimub ülikooli arvutivõrgu kasutajatunnuse ja parooliga. Kasutajaid oli Moodle’is 2020. aasta lõpu seisuga 54196. Neist sisenes Moodle’isse TÜ keskserveri kaudu 24893 (nemad omavad Tartu Ülikooli kasutajatunnust ja parooli) ning täiendusõppe tarbeks on loodud käsitsi kasutajatunnused 29303 õppijale. Ainult õppija rollis oli Moodle’is 41158, õppejõu rollis 5029 (292 võrra rohkem kui 2019.a) ning tuutori rollis 919 inimest.
Veebipõhise ja osaliselt veebipõhise õppe kasutamine õppetöös
Vastavalt ÕISi statistikale oli TÜs 2020. aastal 5282 veebipõhise või osaliselt veebipõhise tunnusega tasemeõppe ainekava (vt tabel 1), mis moodustasid kõikidest ainekavadest 76 % (7 % tõusu võrreldes 2019. aastaga). Neist täielikult veebipõhiseid oli 6,1 % ning osaliselt veebipõhiseid 93,9 % õppeainetest. Selle statistika aluseks on ÕISis ainekavade juures olev tunnus „osaliselt veebipõhine” või “täielikult veebipõhine”.
Tabel 1. Veebipõhiste ja osaliselt veebipõhiste õppeainete arv 2020. a. (kevad ja sügissemester) valdkondade ja nende alamüksuste lõikes (aluseks on võetud sellised ainekavad, millele oli vähemalt 1 registreerunu)
Aine valdkond | Aine instituut | Osaliselt veebipõhiseid | Täielikult veebipõhiseid | Veebipõhiseid ainekavasid kokku | Ainekavade arv kokku | Veebipõhiste ainekavade osakaal |
HV | ajaloo ja arheoloogia instituut | 121 | 5 | 126 | 189 | 67% |
eesti ja üldkeeleteaduse instituut | 166 | 5 | 171 | 215 | 80% | |
filosoofia ja semiootika instituut | 133 | 15 | 148 | 195 | 76% | |
humanitaarteaduste ja kunstide valdkonna dekanaat | 11 | 4 | 15 | 15 | 100% | |
kultuuriteaduste instituut | 158 | 4 | 162 | 206 | 79% | |
maailma keelte ja kultuuride kolledž | 458 | 35 | 493 | 590 | 84% | |
usuteaduskond | 100 | 7 | 107 | 131 | 82% | |
Viljandi kultuuriakadeemia | 466 | 14 | 480 | 1047 | 46% | |
HV kokku | 1613 | 89 | 1702 | 2588 | 66% | |
SV | haridusteaduste instituut | 425 | 24 | 449 | 502 | 89% |
Johan Skytte poliitikauuringute instituut | 94 | 20 | 114 | 130 | 88% | |
majandusteaduskond | 287 | 19 | 306 | 316 | 97% | |
Narva kolledž | 241 | 15 | 256 | 272 | 94% | |
õigusteaduskond | 305 | 46 | 351 | 394 | 89% | |
Pärnu kolledž | 213 | 17 | 230 | 247 | 93% | |
psühholoogia instituut | 101 | 7 | 108 | 124 | 87% | |
sotsiaalteaduste valdkonna dekanaat | 4 | 2 | 6 | 7 | 86% | |
ühiskonnateaduste instituut | 222 | 6 | 228 | 261 | 87% | |
SV kokku | 1892 | 156 | 2048 | 2253 | 91% | |
MV | 19 | 19 | 26 | 73% | ||
bio- ja siirdemeditsiini instituut | 113 | 4 | 117 | 149 | 79% | |
kliinilise meditsiini instituut | 92 | 10 | 102 | 120 | 85% | |
farmaatsia instituut | 51 | 2 | 53 | 68 | 78% | |
meditsiiniteaduste valdkonna dekanaat | 9 | 9 | 16 | 56% | ||
peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut | 98 | 1 | 99 | 106 | 93% | |
sporditeaduste ja füsioteraapia instituut | 128 | 10 | 138 | 181 | 76% | |
hambaarstiteaduse instituut | 45 | 8 | 53 | 57 | 93% | |
MV kokku | 555 | 35 | 590 | 723 | 82% | |
LT | arvutiteaduse instituut | 156 | 20 | 176 | 236 | 75% |
füüsika instituut | 122 | 4 | 126 | 169 | 75% | |
genoomika instituut | 1 | 1 | 1 | 100% | ||
keemia instituut | 127 | 2 | 129 | 172 | 75% | |
Eesti mereinstituut | 7 | 0% | ||||
molekulaar- ja rakubioloogia instituut | 75 | 2 | 77 | 137 | 56% | |
matemaatika ja statistika instituut | 103 | 1 | 104 | 156 | 67% | |
ökoloogia ja maateaduste instituut | 218 | 10 | 228 | 372 | 61% | |
tehnoloogiainstituut | 81 | 1 | 82 | 112 | 73% | |
Tartu observatoorium | 15 | 15 | 21 | 71% | ||
LT kokku | 897 | 41 | 938 | 1383 | 68% | |
P2OO | õppeosakond | 4 | 0 | 4 | 4 | 100% |
Ainekavade arv kokku | 4961 | 321 | 5282 | 6951 | 76% |
Veebipõhistel ja osaliselt veebipõhistel õppeainetel oli 2020. a. kokku 133 720 osalemiskorda, mis on 8198 võrra rohkem kui 2019.aastal (vt Tabel 2).
Tabel 2. Veebipõhiste või osaliselt veebipõhiste õppeainete arv 2010-2020
Aasta | Veebipõhiste või osaliselt veebipõhiste õppeainete arv | Veebipõhise tunnusega õppeainete osakaal | Õppijate arv veebipõhistel või osaliselt veebipõhistel õppeainetel |
2010 | 526 | 6% | 14013 |
2011 | 850 | 9% | 26870 |
2012 | 1264 | 14% | 38614 |
2013 | 1580 | 18% | 46672 |
2014 | 1841 | 22% | 50729 |
2015 | 2049 | 25% | 56761 |
2016 | 2413 | 30% | 64996 |
2017 | 2737 | 35% | 74789 |
2018 | 3738 | 49% | 100076 |
2019 | 4892 | 69% | 125522 |
2020 | 5282 | 76% | 133720 |
Vastavalt ÕISi statistikale oli 2020. a. osaliselt või täielikult veebipõhiste õppeainete õpetamisega seotud 3146 õppejõudu, mis on 201 võrra rohkem kui 2019. aastal.
E-täiendusõpe
2020. a. toimus ülikoolis täiendusõppena 485 osaliselt või täielikult veebipõhist kursust, millel osales kokku 28 602 õppijat. Täielikult veebipõhiseid e-täiendusõppe kursusi oli neist 233 ehk 48,0% ning neil osales 23 079 õppijat ehk 80,7%. E-täienduskoolituskursuste toimumisest aastatel 2015-2020 annab ülevaate joonis 3.
Joonis 3. E-täienduskoolituskursuste ja neil osalejate arv 2015-2020
MOOCide väljatöötamine ja läbiviimine
MOOC on akronüüm ingliskeelsetest sõnadest „massive open online course“ ja see tähistab suurtele inimhulkadele tasuta interneti vahendusel kättesaadavat e-kursust. Ülikoolis on kokku lepitud MOOCi eestikeelne nimetus: vaba juurdepääsuga e-kursus.
2020.a. jooksul valmis ülikoolis kaks uut MOOCi:
- Psühholoogia alused (SVPH.TK.067) – maht 2 EAP, autorid Signe Reppo, Kariina Laas, Richard Naar, Annegrete Palu
- Arvutuskeskkond Jypyter (TK.003) – maht 1 EAP, autor Valter Kiisk
2020.a. pakkus ülikool 21 MOOCi, millel osales kokku 12787 õppijat ning lõpetas 2020. a. 5485 õppijat. 2020. a. lõppenud MOOCide keskmine lõpetanute protsent oli 45,7%, mis on MOOCide kohta kõrge. (vt tabel 3)
Tabel 3. MOOCide toimumine 2020.a.
MOOCi nimetus | Toimumise aeg | Registreerunute arv | Lõpetanute arv | Lõpetanute % |
LC-MS metoodikate valideerimine | 26.11.2019 – 07.02.2020 | 515 | 161 | 31,3 |
Sissejuhatus avaliku sektori keskkonnaauditisse | 13.01.2020 – 09.02.2020 | 746 | 343 | 46,0 |
Geenid – müüdid ja tegelikkus | 27.01.2020 – 23.03.2020 | 240 | 125 | 52,1 |
Euroopa Liidu ja Venemaa suhted: välispoliitika mõjutajad, institutsioonid ja poliitika kujundamine | 03.02.2020 – 08.03.2020 | 660 | 233 | 35,3 |
Autonoomsed naised: liberalismi ja feminismi mõjud | 02.03.2020 – 30.03.2020 | 33 | 6 | 18,2 |
Autonoomsed naised: liberalismi ja feminismi mõjud | 07.10.2020 – 07.11.2020 | 32 | 9 | 28,1 |
Ravimitest maakeeli | 02.03.2020 – 12.04.2020 | 300 | 192 | 64,0 |
Ravimitest maakeeli | 02.11.2020 – 13.12.2020 | 300 | 199 | 66,3 |
Infrastruktuuri keskkonnamõjude auditeerimine | 16.03.2020 – 12.04.2020 | 197 | 91 | 46,2 |
Mõõtemääramatuse hindamine keemilises analüüsis | 24.03.2020 – 05.05.2020 | 841 | 464 | 55,2 |
Religioosne fundamentalism ja radikaalne poliitika | 30.03.2020 – 10.05.2020 | 152 | 53 | 34,9 |
Julgeolek Läänemere piirkonnas | 30.03.2020 – 10.05.2020 | 206 | 82 | 39,8 |
Tehisintellekti algkursus | 06.04.2020 – 01.06.2020 | 2053 | 889 | 43,3 |
Eakate vägivallaohvrite tuvastamine ja toetamine (eesti keeles) | 20.04.2020 – 31.05.2020 | 196 | 155 | 79,1 |
Eakate vägivallaohvrite tuvastamine ja toetamine (vene keeles) | 12.10.2020 – 22.11.2020 | 88 | 42 | 47,7 |
Psühholoogia alused | 04.05.2020 – 28.06.2020 | 4671 | 2037 | 43,6 |
Jäätmekäitluse auditeerimine | 07.09.2020 – 11.10.2020 | 151 | 76 | 50,3 |
Infopädevus | 26.10.2020 – 22.11.2020 | 415 | 251 | 60,5 |
Veeteemade auditeerimine | 02.11.2020 – 06.12.2020 | 181 | 71 | 39,2 |
Arvutuskeskkond Jupyter (piloteerimine) | 16.11.2020 – 13.12.2020 | 20 | 6 | 30,0 |
LC-MS metoodikate valideerimine | 24.11.2020 – 05.02.2021 | 790 | ||
Kokku | 12787 | 5485 | 45,7* |
Videoloengud
Panopto
2020. a. jätkati videoloengute salvestamist Panopto tarkvaraga.
Ülikooli Panopto serverisse https://panopto.ut.ee salvestati 2020.a. jooksul neljas valdkonnas kokku 7520 videot, mis jagunesid valdkondade kaupa järgnevalt:
- Sotsiaalteaduste valdkond – 2182
- Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond – 1023
- Loodus- ja täppisteaduste valdkond – 2337
- Meditsiiniteaduste valdkond – 1978
Kokku oli aasta lõpus Panopto serveris neljas valdkonnas kokku 13 239 videot.
UTTV
TÜ videoportaalis (Tartu Ülikooli televisioon ehk UTTV, https://uttv.ee) oli 2020. aasta lõpu seisuga lisatud videoid valdkondade kaupa järgnevalt:
- Medicina – 361
- Humaniora – 987
- Socialia – 1135
- Realia et naturalia – 2266
Kokku oli neljas valdkonnas 4749 videot, mis on 217 võrra rohkem kui 2019. aastal.
Kõige rohkem videoid on UTTVs järgmistel teemadel:
- arvutiteadus – 980
- matemaatika ja matemaatiline statistika – 343
- füüsika ja astrofüüsika – 327
- arstiteadus – 320
- haridusteadus – 291
- õigusteadus – 286
- keemia ja materjaliteadus – 222
- filosoofia ja semiootika – 206
- riigiteadus – 200
- keeleteadus – 189
- kultuuriteadus ja kunstid – 192
- tehnoloogia – 157
- majandusteadus – 150
- usuteadus – 146
Kokku oli UTTV-s 2020.a. lõpus kõikides kategooriates kokku 7828 avalikku videot. UTTV enimvaadatud videote nägemiseks tuleb siseneda UTTV videote kategooriasse ja sorteerida videod valiku Enimvaadatud eespool järgi.
Nelja valdkonna peale kokku loodi 2020.a. jooksul 217 UTTV videot ja 7520 Panopto videot. UTTVs olevate videote koondarv neljas valdkonnas oli 2020.a. lõpus 4749 ja Panopto videote koondarv 13239.
Veebiseminari kasutamine
Veebikonverentsi süsteem BigBlueButton ehk BBB
BigBlueButton on vabavaraline veebikonverentsi süsteem, mis on ühendatud Moodle’i õpikeskkonnaga. BBB kasutamiseks tuleb lisada Moodle’i kursuse avalehele tegevus BigBlueButtonBN. BBB ruumile saab lisada soovitud pealkirja ja kirjelduse, siduda selles ruumis toimuva sessiooni kalendri sissekandega, rühmadega ning seadistada sessiooni salvestamise.
Kuna salvestised asuvad eraldi serveris, siis saab nende linke levitada ka Moodle’i kursuse väliselt. Salvestiste nägemiseks ei pea olema Moodle’i kursusele sisse logitud, vaid salvestist näeb igaüks, kes teab vastavat veebiaadressi.
BBBd on võimalik kasutada ka otse TÜ kasutajakontoga sisenedes https://button.ut.ee aadressil, mitte ainult Moodle’i kursuse kaudu.
Seoses eriolukorraga kevadel ning piirangutega sügisel kasvas 2020. aastal järsult veebiseminaride kasutamise vajadus ja sagedus.
BBB vahend oli 2020.a. lõpus kasutusel 2054 Moodle´i kursusel, mis on 1955 kursuse võrra rohkem kui 2019.a. Kokku on Moodle’is 5898 BBB ruumi (ühel kursusel võib olla mitu ruumi).
Lisaks oli 2020. a. lõpuks loodud Moodle’i välises BBB-s (https://button.ut.ee) 2826 BBB ruumi ning nendes ruumides on tehtud 1630 sessiooni salvestust.
Moodle’i ja MS Teamsi liidestus
Alates 21. juulist 2020 on õppejõududel võimalik tellida oma Moodle’i kursuse liidestamine MS Teamsiga. Moodle’i kursuse liidestamist MS Teamsiga on mõtet tellida vaid tasemeõppeainete kursustele, kuna täiendusõppijatel puudub võimalus MS Teamsi kasutamiseks.
Moodle’i kursuse liidestamisel MS Teamsiga luuakse e-kursusele Teamsis töörühm, mille nimetus vastab Moodle’i kursuse nimetusele ning samuti luuakse MS Teamsi töörühmas e-kursuse rühmade jaoks kanalid.
- a. jooksul loodi 151 Moodle’i kursuse ja MS Teamsi vahelist liidestust.
Sisupaketid ja veebilehestikud Sisu@UT-s
Sisu@UT vahend on mõeldud ülikooli teadus- ja õppetööga seotud temaatiliste sisupakettide, projektide ja konverentside veebilehestike ning portfooliote loomiseks. Sisu@UT-s valminud sisupaketid on paigutatud valdkondade kaupa kategooriatesse: Medicina, Humaniora, Socialia, Realia et naturalia ning Varia. Iga valdkonna all on omakorda teemad, mis võimaldab kasutajatel antud teema sisupaketid korraga üles leida. Lisaks saab kasutaja huvipakkuvaid sisupakette otsingu abil otsida.
2020.a. lõpus oli Sisu@UT-s 411 avalikku sisupaketti/veebilehestikku, mis on 39 võrra rohkem kui 2019. aasta lõpus.
- Medicina – 41
- Humaniora – 69
- Socialia – 80
- Realia et naturalia – 89
- Varia – 132
Kõige rohkem sisupakette/veebilehestikke on Sisu@UT-s järgmistel teemadel:
- haridusteadus – 46
- keeleteadus – 40
- konverentsid – 39
- arstiteadus – 35
- ökoloogia ja maateadus – 32
- bioloogia – 23
- projektid – 23
- kultuuriteadus ja kunstid – 19
Mahara e-portfooliote keskkond
Alates 2015.a. sügisest on ülikoolis võimalik kasutada Mahara e-portfooliote keskkonda https://mahara.ut.ee. Mahara on vabavaraline keskkond, mis on kasutusel eesti, inglise, vene, soome, saksa ja prantsuse keeles. Eestikeelne tõlge on teostatud TÜ elukestva õppe keskuse töötajate poolt. Maharasse sisenemine toimub TÜ arvutivõrgu kasutajatunnusega või Moodle’i kaudu.
Mahara on e-portfooliote keskkond, mis on mõeldud kasutamiseks õppijatele ning õppejõududele jt ülikooli töötajatele. Maharas saab luua lehti, pidada päevikut, luua elulookirjelduse, koondada lehed erinevate kollektsioonide alla, avaldada neid ning esitada hindamiseks. E-portfooliod võivad sisaldada teksti, pilte, audio- ja videoklippe ning muid materjale (nt dokumendifaile).
2017.a. detsembris lisati Maharasse DigiCV moodul, kuhu saab importida andmed erinevatest infosüsteemidest nagu TÜ ÕIS ja personali andmebaas, ETIS. DigiCV-d on võimalik eksportida PDF-vormingus või lisada see Mahara lehele ning avaldada.
2020.a. lõpus oli Maharas 6751 kasutajat, mis on 1394 võrra rohkem kui 2019.a. lõpus. Kasutajad on loonud Maharas 19132 lehte.
E-eksamite turvalisus ja järelevalve
Seoses märtsis alanud eriolukorraga tekkis kevadel ja sügisel vajadus teha e-kontrolltöid ja e-eksameid ning teostada nende järelevalvet. E-eksamid ja e-arvestused võivad olla suulised, kirjalikud või kombineeritud. Kirjalikud e-eksamid/arvestused võivad toimuda nt Moodle’is testina või ülesande kaudu.
Moodle’is võib testi sooritamine toimuda SEB (Safe Exam Browser) vahendusel. SEB takistab testi tegemise ajal teiste programmide ja keelatud klahvikombinatsioonide kasutamist.
Kombineeritud e-eksam tähendab, et kirjaliku testi või ülesande sooritamisega samal ajal (soorituse reaalajas jälgimiseks) või suulisel eksamil võidakse kasutada videokonverentsi rakendust (nt BBB, Teams, Zoom).
- a. novembris lisati Moodle’isse testi järelevalve plugin (Moodle’i proctoring), mis nõuab testi sooritajalt veebilehitsejas veebikaamerale juurdepääsu lubamist. Veebikaamera salvestab õppijast testi sooritamise ajal teatud ajavahemike tagant pildid, mida õppejõul on võimalik peale testi sooritamist üle vaadata, et tuvastada võimalikku rikkumist (nt on veebikaamera kaetud ja pildil pole näha õppija kujutist; pilte on liiga vähe, mis viitab sellele, et kaamerale juurdepääs on vahepeal ära võetud; õppija on kadunud kaadrist; kaadris on abiline; õppija paistab kellegagi vestlevat vms). Pildid salvestatakse ülikooli Moodle’i serverisse ja kustutatakse automaatselt kolme nädala möödumisel.
Said koostatud alljärgnevad juhendid:
- Võimalusi Moodle’i testide turvalisuseks ja järelevalveks: https://sisu.ut.ee/juhendid/testid-turvalisus-jarelevalve
- Test Safe Exam Browseriga: https://sisu.ut.ee/juhendid/seb
- Testi järelevalve plugina kasutamine: https://sisu.ut.ee/juhendid/jarelevalve