E-õppe statistika 2017
Lehti Pilt, õppeosakonna elukestva õppe keskuse haridustehnoloogia peaspetsialist
E-kursused
E-kursused on õppeained või täienduskoolitusprogrammid, mis toimuvad täielikult veebipõhiselt või millel on veebipõhine tugi e-õppe keskkonnas. Tartu Ülikool kasutab veebipõhise õpikeskkonnana TÜ keskset Moodle´i keskkonda (https://moodle.ut.ee/). Arvutiteaduste instituut ning matemaatika ja statistika instituut kasutavad kursuste loomiseks lisaks Moodle´ile ka vikit, vt https://courses.cs.ut.ee ja https://courses.ms.ut.ee.
E-kursuste arv on ülikoolis igal aastal pidevalt suurenenud (Joonis 1).
Joonis 1. E-kursuste arvu kasv Tartu Ülikoolis 2000-2017
2017. aasta lõpuks oli TÜ Moodle´is kokku 5010 kursust. Mõned neist pole aktiivses kasutuses. Kursuste arv 2017. aasta lõpu seisuga valdkondade kaupa on toodud joonisel 2.
Joonis 2. Moodle´i kursuste arv valdkondade kaupa (31.12.2017.a. seisuga)
2017. aasta detsembri lõpus oli e-kursuste arv suurem alljärgnevates valdkondade ja vastutusalade alamüksustes:
- Maailma keelte ja kultuuride kolledž (HV) – 465
- Ühiskonnateaduste instituut (SV) – 457
- Haridusteaduste instituut (SV) – 420
- Narva kolledž (SV) – 377
- Pärnu kolledž (SV) – 286
- Viljandi kultuuriakadeemia (HV) – 254
- Majandusteaduskond (SV) – 191
- Johan Skytte poliitikauuringute instituut (SV) – 184
- Õppeosakond (P2) – 177
- Füüsika instituut (LT) – 161
- Õigusteaduskond (SV) – 145
- Eesti ja üldkeeleteaduse instituut (HV) – 143
- Arvutiteaduste instituut (LT) – 136
- Ökoloogia ja maateaduste instituut (LT) – 129
Moodle´i kasutajate arv
TÜ kesksesse Moodle´isse sisenemine toimub ülikooli arvutivõrgu kasutajatunnuse ja parooliga. Kasutajaid oli Moodle´is 2017. aasta lõpu seisuga 36762. Neist sisenes Moodle’isse TÜ keskserveri kaudu 21256 (nemad omavad Tartu Ülikooli kasutajatunnust ja parooli) ning täiendusõppe tarbeks on loodud käsitsi kasutajatunnused 15476 õppijale. Ainult õppijatena oli keskses Moodle´is kirjas 33281, õppejõududena 3421 (214 võrra rohkem kui 2016.a.) ning tuutoritena 678 inimest. Ülejäänud kasutajad olid korraga mitmes rollis.
Veebipõhise ja osaliselt veebipõhise õppe kasutamine õppetöös
Vastavalt ÕISi statistikale oli TÜs 2017. aastal 2737 veebipõhise või osaliselt veebipõhise tunnusega ainekava (vt tabel 1), mis moodustasid kõikidest ainekavadest 35 % (5 % tõusu võrreldes 2016. aastaga). Neist täielikult veebipõhiseid oli 4,2 % ning osaliselt veebipõhiseid 95,8 % õppeainetest. Selle statistika aluseks on ÕISis ainekavade juures olev tunnus „osaliselt veebipõhine või “täielikult veebipõhine”. Ilmselt kõikide tegelikult osaliselt või täielikult veebipõhiselt toimunud õppeainete puhul pole see tunnus ÕISis märgitud ning e-toega õppeaineid on ilmselt rohkemgi.
Tabel 1. Veebipõhiste ja osaliselt veebipõhiste õppeainete arv 2017. a. (kevad ja sügissemester) valdkondade ja nende alamüksuste lõikes (aluseks on võetud sellised ainekavad, millele oli vähemalt 1 registreerunu)
Valdkond | Instituut | Osaliselt veebipõhiseid | Täielikult veebipõhiseid | Veebipõhiseid ainekavasid kokku | Ainekavade arv kokku | Veebipõhiste ainekavade osakaal |
HV | Ajaloo ja arheoloogia instituut | 31 | 31 | 214 | 14% | |
Eesti ja üldkeeleteaduse instituut | 63 | 3 | 66 | 263 | 25% | |
Filosoofia ja semiootika instituut | 38 | 38 | 207 | 18% | ||
Humanitaarteaduste ja kunstide valdkonna dekanaat | 6 | 2 | 8 | 10 | 80% | |
Kultuuriteaduste ja kunstide instituut | 52 | 3 | 55 | 247 | 22% | |
Maailma keelte ja kultuuride kolledž | 222 | 22 | 244 | 625 | 39% | |
Usuteaduskond | 21 | 1 | 22 | 138 | 16% | |
Viljandi kultuuriakadeemia | 220 | 5 | 225 | 1029 | 22% | |
HV kokku | 653 | 36 | 689 | 2733 | 25% | |
SV | Haridusteaduste instituut | 244 | 24 | 268 | 539 | 50% |
Johan Skytte poliitikauuringute instituut | 75 | 1 | 76 | 139 | 55% | |
Majandusteaduskond | 141 | 5 | 146 | 297 | 49% | |
Narva kolledž | 224 | 4 | 228 | 330 | 69% | |
Õigusteaduskond | 113 | 2 | 115 | 474 | 24% | |
Pärnu kolledž | 148 | 12 | 160 | 307 | 52% | |
Psühholoogia instituut | 62 | 3 | 65 | 106 | 61% | |
Sotsiaalteaduste valdkonna dekanaat | 3 | 3 | 3 | 100% | ||
Ühiskonnateaduste instituut | 217 | 1 | 218 | 344 | 63% | |
SV kokku | 1227 | 52 | 1279 | 2539 | 50% | |
MV | – instituut määramata – | 14 | 14 | 31 | 45% | |
Bio- ja siirdemeditsiini instituut | 65 | 3 | 68 | 175 | 39% | |
Kliinilise meditsiini instituut | 31 | 31 | 203 | 15% | ||
Farmaatsia instituut | 17 | 17 | 65 | 26% | ||
Meditsiiniteaduste valdkonna dekanaat | 6 | 6 | 16 | 38% | ||
Peremeditsiini ja rahvatervishoiu instituut | 37 | 1 | 38 | 92 | 41% | |
Sporditeaduste ja füsioteraapia instituut | 55 | 5 | 60 | 211 | 28% | |
Hambaarstiteaduse instituut | 23 | 3 | 26 | 55 | 47% | |
MV kokku | 248 | 12 | 260 | 848 | 31% | |
LT | Arvutiteaduse instituut | 138 | 10 | 148 | 212 | 70% |
Füüsika instituut | 93 | 3 | 96 | 241 | 40% | |
Keemia instituut | 49 | 49 | 200 | 25% | ||
Loodus- ja täppisteaduste valdkonna dekanaat | 2 | 2 | 5 | 40% | ||
Eesti mereinstituut | 0 | 22 | 0% | |||
Molekulaar- ja rakubioloogia instituut | 16 | 16 | 181 | 9% | ||
Matemaatika ja statistika instituut | 49 | 49 | 159 | 31% | ||
Ökoloogia ja maateaduste instituut | 92 | 2 | 94 | 467 | 20% | |
Tehnoloogiainstituut | 51 | 1 | 52 | 115 | 45% | |
LT kokku | 490 | 16 | 506 | 1602 | 32% | |
OO | Õppeosakond | 3 | 3 | 3 | 100% | |
OO kokku | 3 | 0 | 3 | 3 | 100% | |
GI | Genoomika instituut | 0 | 2 | 0% | ||
GV kokku | 0 | 0 | 0 | 2 | 0% | |
Ainekavade arv kokku | 2621 | 116 | 2737 | 7727 | 35% |
Veebipõhistel ja osaliselt veebipõhistel õppeainetel osales 2017. a. kokku 74789 õppijat, mis on 9793 võrra rohkem kui 2016. aastal (vt tabel 2). Veebipõhise õppe kasutamisest ülikoolis 2010-2017 annab ülevaate tabel 2.
Tabel 2. Veebipõhiste või osaliselt veebipõhiste õppeainete arv 2010-2017
Aasta | Veebipõhiste või osaliselt veebipõhiste õppeainete arv | Veebipõhise tunnusega õppeainete osakaal | Õppijate arv veebipõhistel või osaliselt veebipõhistel õppeainetel |
2010 | 526 | 6% | 14013 |
2011 | 850 | 9% | 26870 |
2012 | 1264 | 14% | 38614 |
2013 | 1580 | 18% | 46672 |
2014 | 1841 | 22% | 50729 |
2015 | 2049 | 25% | 56761 |
2016 | 2413 | 30% | 64996 |
2017 | 2737 | 35% | 74789 |
Aktiivsemad õppejõud
Vastavalt ÕISi statistikale oli 2017. a. osaliselt või täielikult veebipõhiste õppeainete õpetamisega seotud 2042 õppejõudu, mis on 256 võrra rohkem kui 2016. aastal. Aluseks võeti vähemalt ühe registreerunuga ainekavad. Õppejõu info võeti ainekava info lehelt, mitte otseselt tunniplaanist. Õppejõud ei ole loetud ainekavaga seotuks siis, kui ta oli ainekava juurde märgitud vastutatavaks õppejõuks koos lisamärkega “ei õpeta”.
Veebipõhiste/osaliselt veebipõhiste õppeainete õppejõudude top on toodud tabelis 3.
Tabel 3. Veebipõhiste/osaliselt veebipõhiste õppeainete õppejõudude top nende ainekavade arvu järgi 2017. aastal (kevadsemestril ja sügissemestril)
Õppejõud | Veebipõhisus | Veebipõhise tunnusega ainekavasid kokku | |
Osaliselt | Täielikult | ||
Maria Hinn (SV Narva kolledž) | 46 | 1 | 47 |
Esta Sikkal (SV haridusteaduste instituut) | 36 | 36 | |
Maris Männiste (SV ühiskonnateaduste instituut) | 32 | 32 | |
Katrin Kannukene (SV ühiskonnateaduste instituut) | 31 | 31 | |
Krista Lepik (SV ühiskonnateaduste instituut) | 30 | 30 | |
Tiiu Taur (SV ühiskonnateaduste instituut) | 28 | 28 | |
Ene Selart (SV ühiskonnateaduste instituut) | 27 | 27 | |
Nelly Randver (SV Narva kolledž) | 27 | 27 | |
Kadri Ugur (SV ühiskonnateaduste instituut) | 26 | 26 | |
Piret Luik (LT arvutiteaduse instituut) | 25 | 25 |
E-täiendusõpe
2017. a. toimus ülikoolis täiendusõppena 417 osaliselt või täielikult veebipõhist kursust, millel osales kokku 22559 õppijat. Täielikult veebipõhiseid e-täiendusõppe kursusi oli 153 ehk 36,7 % ning neil osales 16814 õppijat. E-täienduskoolituskursuste toimumisest aastatel 2005-2017 annab ülevaate joonis 3.
Joonis 3. E-täienduskoolituskursuste ja neil osalejate arv 2005-2017
MOOCide väljatöötamine ja läbiviimine
MOOC on akronüüm ingliskeelsetest sõnadest „massive open online course“ ja see tähistab suurtele inimhulkadele tasuta interneti vahendusel kättesaadavat e-kursust. Ülikoolis on kokku lepitud MOOCi eestikeelne nimetus: vaba juurdepääsuga e-kursus.
2017. a. jooksul valmis ülikoolis kuus uut MOOCi:
- Infopädevus (P1RT.TK.001) – maht 1 EAP, autorid Signe Bachmann, Kadi Kass, Kärt Miil, Lilian Neerut, Vilve Seiler
- Nüüdisaegne õpikäsitlus (SVHI.TK.132) – maht 1 EAP, autorid Triin Peitel, Anni Tamm
- Elektroonikast puust ja punaseks (LTTI.TK.001) – maht 2 EAP, autorid Alvo Aabloo, Artur Abels, Heilo Altin, Andres Punning, Teet Tilk
- Robootikast puust ja punaseks (LT00.TK.001) – maht 2 EAP, autorid Alvo Aabloo, Karl Kruusamäe, Heilo Altin, Veiko Vunder, Reiko Randoja, Antti Jaaniste, Karl Oskar Lember
- Religioosne fundamentalism ja radikaalne poliitika (HVUS.TK.009) – maht 1 EAP, autorid Ain Riistan, Olga Schihalejev, Roland Karo, Anne Kull
- Kuidas võõras kultuuris ellu jääda? (P2OO.TK.034) – maht 1 EAP, autorid Raili Marling, Liina Tammekänd
2017.a. pakkus ülikool 15 ning piloteeris kolme MOOCi, millel osales kokku 11935 õppijat ning lõpetas 2017.a. 5976 õppijat. Lõpetanute protsent oli 51,9%, mis on MOOCide kohta erakordselt kõrge. (Tabel 4)
Tabel 4. MOOCide toimumine 2017.a.
MOOCi nimetus | Toimumise aeg | Osalejate arv | Lõpetanute arv | Lõpetanute % |
LC-MS Method Validation | 28.11.2016 – 09.02.2017 | 303 | 174 | 57,43% |
Programmeerimise alused | 16.01.2017 – 12.03.2017 | 274 | 133 | 48,54% |
Programmeerimise alused | 17.01.2017 – 12.03.2017 | 1554 | 654 | 42,08% |
Auditing Environmental Impacts of Infrastructure | 09.01.2017 – 05.02.2017 | 166 | 108 | 65,06% |
EU-Russia Relations: Between the Vilnius and Riga Eastern Partnership Summits | 27.02.2017 – 09.04.2017 | 560 | 155 | 27,68% |
Programmeerimisest maalähedaselt | 06.03.2017 – 02.04.2017 | 1018 | 653 | 64,15% |
Diffusion and Impact of Internet Voting | 13.03.2017 – 07.05.2017 | 237 | 147 | 62,03% |
Infopädevus | 27.03.2017 – 23.04.2017 | 372 | 242 | 65,05% |
Estimation of Measurement Uncertainty in Chemical Analysis | 27.03.2017 – 07.05.2017 | 363 | 152 | 41,87% |
Elektroonikast puust ja punaseks | 03.04.2017 – 12.05.2017 | 270 | 86 | 31,85% |
Programmeerimise alused II | 03.04.2017 – 28.05.2017 | 945 | 303 | 32,06% |
Nüüdisaegne õpikäsitus | 17.04.2017 – 17.05.2017 | 309 | 184 | 59,55% |
Robootikast puust ja punaseks | 24.04.2017 – 02.06.2017 | 131 | 53 | 40,46% |
Religioosne fundamentalism ja radikaalne poliitika | 15.05.2017 – 18.06.2017 | 81 | 35 | 43,21% |
Söömisest, joomisest ja informatsioonist (piloteerimine) | 04.09.2017 – 01.10.2017 | 5 | 2 | 40,00% |
Kuidas võõras kultuuris ellu jääda? | 18.09.2017 – 22.10.2017 | 232 | 85 | 36,64% |
Programmeerimisest maalähedaselt | 11.09.2017 – 08.10.2017 | 2186 | 1400 | 64,04% |
Diffusion and Impact of Internet Voting | 09.10.2017 – 10.12.2107 | 211 | 138 | 65,40% |
Autonomous Women: Pressures from Liberalism and Feminism (piloteerimine) | 16.10.2017 – 04.12.2017 | 12 | 3 | 25,00% |
Põnev vaimufilosoofia (piloteerimine) | 16.10.2017 – 19.12.2017 | 24 | 9 | 37,50% |
Programmeerimise alused | 16.10.2017 – 19.12.2017 | 200 | 88 | 44,00% |
Programmeerimise alused | 17.10.2017 – 10.12.2017 | 1518 | 947 | 62,38% |
EU-Russia Relations: Between the Vilnius and Riga Eastern Partnership Summits | 30.10.2017 – 03.12.2017 | 97 | 44 | 45,36% |
Religioosne fundamentalism ja radikaalne poliitika | 30.10.2017 – 03.12.2017 | 207 | 64 | 30,92% |
Kuidas võõras kultuuris ellu jääda? | 06.11.2017 – 10.12.2017 | 55 | 18 | 32,73% |
Introduction to Environmental Auditing in the Public Sector | 06.11.2017 – 10.12.2017 | 182 | 99 | 54,40% |
LC-MS Method Validation | 28.11.2017 – 09.02.2018 | 423 | ||
Kokku | 11935 | 5976 | 51,9%* |
Videoloengud
Panopto
2017. a. jätkati videoloengute salvestamist Panopto tarkvaraga.
Ülikooli Panopto serverisse http://panopto.ut.ee salvestati 2017.a. jooksul neljas valdkonnas kokku 1520 videot, mis jagunesid valdkondade kaupa järgnevalt:
- Sotsiaalteaduste valdkond – 178
- Humanitaarteaduste ja kunstide valdkond – 164
- Loodus- ja täppisteaduste valdkond – 586
- Meditsiiniteaduste valdkond – 592
Kokku oli aasta lõpus Panopto serveris neljas valdkonnas kokku 2756 videot.
UTTV
TÜ videoportaalis (Tartu Ülikooli televisioon ehk UTTV, https://uttv.ee) oli 2017. aasta lõpu seisuga lisatud videoid valdkondade kaupa järgnevalt:
- Medicina – 307
- Humaniora – 706
- Socialia – 938
- Realia et naturalia – 1748
Kokku oli neljas valdkonnas 3699 videot, mis on 420 võrra rohkem kui 2016. aastal.
Kõige rohkem videoid on UTTVs järgmistel teemadel:
- arvutiteadus – 892
- füüsika ja astrofüüsika – 290
- arstiteadus – 271
- matemaatika ja matemaatiline statistika – 263
- õigusteadus – 240
- haridusteadus – 205
- riigiteadus – 193
- keemia ja materjaliteadus – 179
- filosoofia ja semiootika – 177
- keeleteadus – 165
- kultuuriteadus ja kunstid – 164
- usuteadus – 131
- majandusteadus – 124
Kokku oli UTTV-s 2017.a. lõpus kõikides kategooriates kokku 5850 avalikku videot. UTTV enimvaadatud videote nägemiseks tuleb siseneda UTTV videote kategooriasse ja sorteerida videod valiku Enimvaadatud eespool järgi.
Nelja valdkonna peale kokku loodi 2017.a. jooksul 420 UTTV videot ja 1520 Panopto videot. UTTVs olevate videote koondarv neljas valdkonnas oli 2017.a. lõpus 3699 ja Panopto videote koondarv 2756.
Veebiseminari kasutamine
Adobe Connect Pro
2017. a. oli ülikooli töötajatel ja üliõpilastel jätkuvalt võimalik õppe- ja teadustöö või administratiivse töö eesmärkidel kasutada veebiseminari tarkvara Adobe Acrobat Connect Pro, mille litsents osteti „Tiigriülikool+ 2009-2012“ programmi toetusel. Connect Pro asub TÜ serveris aadressil http://kontakt.ut.ee. Connect Pro on veebikonverentsi või -seminari pidamise tarkvara, millega saab sünkroonselt läbi viia esitlusi, audio- ja videokonverentse, jagada erinevates formaatides faile ja oma ekraanil toimuvat, kasutada ühist jututuba ning valget tahvlit. See on hea võimalus koosolekute ja seminaride pidamiseks, kuna kõike seminariruumis toimuvat saab seminari läbiviija videofailina salvestada. Iga veebiseminari kasutaja saab seminaril osaleda oma arvutist – tuleb lihtsalt avada seminariruumi veebiaadress ja siseneda ruumi.
Veebikonverentsi süsteem BigBlueButton ehk BBB
BigBlueButton on vabavaraline veebikonverentsi süsteem, mis on ühendatud Moodle’i õpikeskkonnaga. BBB kasutamiseks tuleb lisada Moodle´i kursuse avalehele tegevus BigBlueButtonBN. BBB ruumile saab lisada soovitud pealkirja ja kirjelduse, siduda selles ruumis toimuva sessiooni kalendri sissekandega, rühmadega ning seadistada sessiooni salvestamise.
Salvestatud sessioonide hilisemaks vaatamiseks tuleb kursusele lisada RecordingsBN vahend. Kuna salvestised asuvad eraldi serveris, siis saab nende linke levitada ka Moodle’i kursuse väliselt. Salvestiste nägemiseks ei pea olema Moodle’i kursusele sisse logitud, vaid salvestist näeb igaüks, kes teab vastavat veebiaadressi.
2017.a. toimus BBB versiooni uuendamine ning BBBd on nüüd võimalik kasutada ka otse TU kasutajakontoga sisenedes https://button.ut.ee aadressil, mitte ainult Moodle’i kursuse kaudu.
BBB vahend on kasutusel 107 Moodle´i kursusel, mis on 60 kursuse võrra rohkem kui 2016.a.
Sisupaketid ja veebilehestikud Sisu@UT-s
Sisu@UT vahend on mõeldud ülikooli teadus- ja õppetööga seotud temaatiliste sisupakettide, projektide ja konverentside veebilehestike ning portfooliote loomiseks. Sisu@UT-s valminud sisupaketid on paigutatud valdkondade kaupa kategooriatesse: Medicina, Humaniora, Socialia, Realia et naturalia ning Varia. Iga valdkonna all on omakorda teemad, mis võimaldab kasutajatel antud teema sisupaketid korraga üles leida. Lisaks saab kasutaja huvipakkuvaid sisupakette otsingu abil otsida.
2017.a. lõpus oli Sisu@UT-s 259 avalikku sisupaketti/veebilehestikku, mis on 30 võrra rohkem kui 2016. aasta lõpu seisuga.
- Medicina – 30
- Humaniora – 42
- Socialia – 57
- Realia et naturalia – 46
- Varia – 84
Kõige rohkem sisupakette/veebilehestikke on Sisu@UTs järgmistel teemadel:
- haridusteadus – 36
- arstiteadus – 26
- keeleteadus – 25
- konverentsid – 21
- bioloogia – 12
- kultuuriteadus ja kunstid – 12
- ökoloogia ja maateadus – 12
- projektid -12
2017.a. loodi Sisu@UT vahendi abil paljude konverentside, uuringute ja projektide veebilehestikud.
Mahara e-portfooliote keskkond
Alates 2015.a. sügisest on ülikoolis võimalik kasutada Mahara e-portfooliote keskkonda https://mahara.ut.ee. Mahara on vabavaraline keskkond, mis on kasutusel eesti, inglise, vene, soome, saksa ja prantsuse keeles. Eestikeelne tõlge on teostatud TÜ elukestva õppe keskuse töötajate poolt. Maharasse sisenemine toimub TÜ arvutivõrgu kasutajatunnusega või Moodle’i kaudu.
Mahara on e-portfooliote keskkond, mis on mõeldud kasutamiseks õppijatele ning õppejõududele jt ülikooli töötajatele. Maharas saab luua lehti, pidada päevikut, luua elulookirjelduse, koondada lehed erinevate kollektsioonide alla, avaldada neid ning esitada hindamiseks. E-portfooliod võivad sisaldada teksti, pilte, audio- ja videoklippe ning muid materjale (nt dokumendifaile).
2017.a. detsembris lisati Maharasse DigiCV moodul, kuhu saab importida andmed erinevatest infosüsteemidest nagu TÜ ÕIS ja personali andmebaas, ETIS. DigiCV-d on võimalik eksportida PDF-vormingus või lisada see Mahara lehele ning avaldada.
2018.a. alguses oli Maharas 2579 kasutajat, mis on 1317 võrra rohkem kui 2017.a. alguses.